Abstract:
هدفازانجاماینپژوهشبررسی نقش واسطه ای جو سازمانی در رابطه مدیریت مشارکتی و توسعه سازمانی می باشد.جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دبیران مقطع متوسطه آموزش و پرورش ناحیه دو بندرعباس در سال تحصیلی ٩٣-١٣٩٢ بودند که از تعداد ٦١٤ نفر تشکیل شده بودند. نمونه آماری پژوهش تعداد ٢٣٦ نفر بود که با استفاده از روش تصادفی طبقه ای و بر اساس فرمول کوکران جهت انجام پژوهش انتخاب شده بودند. این بررسی به روش توصیفیاز نوع همبستگی صورت گرفته و جهت جمع آوری داده ها از پرسش نامه جو سازمانی، مدیریت مشارکتی و توسعه سازمانی بهره گرفته شد وجهت تجزیه و تحلیل داده ها ازمدل معادلات ساختاری استفاده گردید که نتایج حاصل نشان داد: سهم واسطه ای جو سازمانی در رابطه مدیریت مشارکتی و توسعه سازمانی در میان جامعه آماری برابر با ٠/٣٨ می باشد که در سطح ٠/٠٥ این واسطه گری معنادار به دست آمده است .
Machine summary:
"از این رو مدیران باید جو موجود در سازمان های خود را بشناسند و از آنجا که انسان ها به عنوان ارزشمندترین سرمایه سازمان بوده و کسانی که مسئولیت رویکردها و کارکردهای سازمان را بر عهده دارند، در هدایت تحولات سازمان نقش آفرینان اصلی اند، بنابراین بایسته است با توانمند سازی منابع انسانی، ضمن آماده کردن کارکنان برای رویارویی با تغییرات ، در سازمان محیطی را به وجود آورد که در آن هم انسانیت انسان ها و هم استعداد آنها شکوفا شود و نیز دستیابی به بالندگی و توسعه سازمانی و توسعه هدف ها امکان پذیر شود.
مشارکتکارکنانانگیزه آنها را در حل مسائل سازمان افزایش میدهد و چون کارکنان فضایی برای اظهارنظر پیدا میکنندو مدیران به این نظرات گوش می دهد ارتباط بین مدیریت و کارکنان بهبود یافته و عقده های روانی که موجب نارضایتی میشود نیز کاهش می یابد و یا از بین میرود و این خود به استقرار یک جو دوستانه و همراه با احترام که در راستای تحقق اهداف و استراتیی های توسعه ای سازمانی خواهد بود مؤثر می باشد.
- پیشنهاد می شود برای حفظ اصالت سازمان های آموزشی و بهبود انگیزش کارکنان از سبک های مشارکتی به دلیل ایجاد تعهد و مسئولیت پذیری در بین کارکنان بیشتر استفاده شود و نیز پیشنهاد می شود با مشارکت دادن کارکنان در تصمیم گیری ها و اتخاذ تدابیر لازم در راستای بهتر کردن جوسازمانی بتوان گام های مؤثرتری در ارتقای توسعه سازمانی برداشت ."