Abstract:
هدف این پژوهش شناسایی شایستگیهای مورد انتظار دانشآموختگان دوره کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی است. برای نیل به این مقصود از رویکرد پژوهش کیفی استفاده شد. برای جمع آوری اطلاعات، با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و تا رسیدن به حد اشباع نظری، نمونهای به حجم 24 نفر (8 متخصص دانشگاهی در رشته برنامه ریزی درسی، 11 دانش آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی و 5 کارفرما) انتخاب شد. دادههای مورد نیاز از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته فردی جمع-آوری شد. دادههای گردآوری شده با روش تحلیل محتوای کیفی آشکار مورد تجزیه و تحلیل و کدگذاری قرار گرفت. یافتههای این پژوهش، شایستگیهای مورد انتظار دانشآموختگان دوره کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی را در سه درونمایه شایستگیهای شناختی (با سه طبقه دانش تخصصی برنامه ریزی درسی، شایستگیهای شناختی عمومی و دانش عمومی)، شایستگیهای مهارتی (با دو طبقه مهارتهای تخصصی برنامه ریزی درسی و مهارتهای عمومی) و شایستگیهای نگرشی (با دو طبقه شایستگیهای نگرشی برنامه ریزی درسی و شایستگیهای نگرشی عمومی) به دست داد. یافتههای این پژوهش علاوه بر اینکه میتواند در مراحل مختلف برنامهریزی درسی مبتنی بر شایستگی مورد استفاده قرار گیرد، چشماندازی جامع نسبت به آنچه که در طی دوره کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی باید کسب شود، ارائه میدهد.
Machine summary:
"Transferability جدول ٢: شایستگی های مورد انتظار دانش آموختگان رشته برنامه ریزی درسی آشنایی با نقش تربیتی مدرسه -شناخت نقش های معلم -آشنایی با اصول ، رویکردها و الگوهای طراحی آموزشی -آشنایی با فرایندهای برنامه ریزی درسی - تسلط بر مباحث روانشناسی تربیتی - آشنایی با نظریه های یادگیری -شناخت روش های پژوهش - شناخت اصول فلسفه تعلیم و تربیت -آشنایی با شیوه های مختلف تدریس -آشنایی موضوعی با دروس ابتدایی تا متوسطه -آشنایی با سازمان های مرتبط با برنامه ریزی درسی ایران - آشنایی با نظریه ها و اصول برنامه ریزی درسی - آشنایی با اصول تدوین اهداف و انتخاب و تدوین محتوا- به روز بودن در مباحث نظری برنامه درسی - اشراف بر تاریخ برنامه ریزی درسی (خارجی -داخلی )- شناخت ویژگی های فراگیر- شناخت مبانی اجتماعی برنامه ریزی درسی - نیازسنجی - شناخت نیازهای کارفرمایان و ذی نفعان برنامه ریزی درسی - طراحی برنامه ریزی درسی - دانش مدیریت کلاس - شناخت منابع محتوا- دانش سازماندهی محتوا-آگاهی از آخرین یافته های رشته - شناخت ماهیت رشته برنامه ریزی درسی (نظر و عمل )- شناخت ابزارهای معرفتی - شناخت نظام برنامه ریزی درسی داخلی - شناخت واژگان برنامه ریزی درسی و تفاوت آن ها-شناخت افراد معروف حوزه برنامه ریزی درسی -آشنایی سیاسی برنامه ریزی درسی -تسلط بر مباحث نظری طراحی ، اجرا و ارزشیابی برنامه ریزی درسی - شناخت مبانی نظری مهندسی برنامه ریزی درسی - شناخت عناصر اصلی برنامه ریزی درسی - توانایی استفاده از متون تخصصی انگلیسی - بوم شناسی برنامه ریزی درسی - شناخت روش های تلفیق در محتوا، شناخت -الگوها، روش ها و فنون -آگاهی از اسناد بالادستی آموزش و پرورش جامعه خود، شناخت انواع نظام های آموزشی - آشنایی با آمار در علوم رفتاری - آشنایی با قتصاد آموزش و پرورش - شناخت درونداد، فرایند و برونداد برنامه ریزی درسی -آشنایی با سند قدیمی و سند بازنگری شده برنامه ریزی درسی - تشخیص نحوه اتخاذ و موقعیت شناسی در استفاده از نظریه ها و الگوها- شناخت انواع تفکر- ارزشیابی برنامه ریزی درسی - ارزشیابی پیشرفت تحصیلی - شناخت انواع برنامه ریزی درسی - شناخت منابع مرجع برنامه ریزی درسی جهانی و داخلی - شناخت نظام آموزشی و نظام آموزش عالی - شناخت ایدئولوژی ملی برنامه ریزی درسی - شناسایی مسائل مرتبط با برنامه ریزی درسی .
Core competencies های دانش آموزان ، توانایی انتخاب محتوا، طراحی برنامه ریزی درسی ، مدیریت کلاس درس و را برای معلمان برمی شمارند که یافته های پژوهش حاضر نیز در بعد مهارت های تخصصی برنامه ریزی درسی بیانگر اهمیت این شایستگی های مذکور بود."