Abstract:
این پژوهش با هدف تعیین تاثیر خرد سازمانی بر اثربخشی کارکنان آموزش و پرورش استان مرکزی در سال 1394 صورت گرفت. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق شامل 137 نفر از کلیه کارکنان شامل مدیران، معاونان و کارمندان آموزش و پرورش استان مرکزی بود که از این میان با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفیساده 101 نفر بعنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. روش جمعآوری دادهها بر اساس پرسشنامه استاندارد خرد سازمانی براون و گرین (2006) و پرسشنامه استاندارد اثربخشی کارکنان ندایی و همکاران (2012) انجام گرفت.. در نهایت یافته های پژوهش تاثیر خرد سازمانی و مولفه های آن شامل خودشناسی، مدیریت هیجانات، نوع دوستی، الهام بخشی، قضاوت، دانش زندگی، مهارت زندگی و تمایل به یادگیری را بر اثربخشی کارکنان آموزش و پرورش استان مرکزی مورد تایید قرار داد.
Machine summary:
"در نهایت یافته های پژوهش تأثیر خرد سـازمانی و مولفـه هـای آن شـامل خودشناسی ، مدیریت هیجانات ، نوع دوستی ، الهام بخشی ، قضاوت ، دانش زندگی ، مهارت زندگی و تمایل بـه یـادگیری را بر اثربخشی کارکنان آموزش و پرورش استان مرکزی مورد تأیید قرار داد.
بنابراین ، خرد نه تنها به اعمال افراد نسبت داده مـی شـود؛ بلکـه اگـر اکثریـت کارکنـان به دنبال عمل خردمندانه باشند، آن موقع سازمان به عنوان یک کل ، می تواند خردگرا شود (موسوی و همکاران ، ١٣٩٢) در ادامه مرور مطالعات و تحقیقات مرتبط با موضوع از منابع مختلف نظیر دانشگاه هـا و مراکـز تهیـه و تـدارک کننـده منابع علمی و تحقیقی ، مؤید این نکته هستند که داخل ایران تحقیقات انجام شده درباره این موضوع بسیار اندک مـی باشـد، ولی می توان گفت که چون بحث های مربوط به بررسی نقش خرد سازمانی بر اثربخشی کارکنان آموزش و پرورش اسـتان مرکزی مانند بسیاری از مباحث دیگر در حیطه کاری علـوم انسـانی و اجتمـاعی قـرار دارنـد لـذا در هـر کـدام از آن هـا بـا 1.
تحلیل داده ها نشان داد که قضاوت بر اثربخشی کارکنان آموزش و پـرورش اسـتان مرکـزی تـاثیر مثبـت دارد، نهادینـه شدن حس قضاوت در کارکنان سبب می گردد کارکنان ارزش ها و چشم اندازهای سازمانی را درک کرده و بر اساس آن به قضاوت در مورد صحیح یا نادرست بود فعالیت های خود بپردازند، بدون شک هنگـامی کـه کارکنـان کارهـای خـود را مورد قضاوت قرار می دهند زمینه برای جلوگیری از کارهای اضافی و هدررفتن وقت و انرژی در سازمان فراهم می گـردد و در پی آن بهبود اثربخشی کارکنان امری مورد انتظار و بدیهی می باشد."