Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی نقش اخلاق تحصیلی، عدالت و بی عدالتی آموزشی با رفتار های مدنی ـ تحصیلی در دانشجویان به مرحله اجرا درآمد. از جامعه آماری دانشجویان دانشکده های روانشناسی و علوم تربیتی تعداد 396 نفر از ورودی های سال های مختلف به شیوه ی سهل الوصول برای پاسخگویی به پرسشنامه های پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه اخلاق تحصیلی (با 8 سوال)، پرسشنامه عدالت آموزشی (با دو زیرمقیاس عدالت و بی عدالتی با 28 سوال) و رفتار مدنی ـ تحصیلی (با 21 سوال) بودند. آلفای کرونباخ پرسشنامه های پژوهش از 6/0 تا 86/0 در نوسان بود. داده های حاصل از پرسشنامه ها به شیوه تحلیل رگرسیون واسطه ای مورد تحلیل قرار گرفت. شواهد حاصل از تحلیل داده ها نشان داد که: 1. اخلاق تحصیلی با عدالت آموزشی، بی عدالتی آموزشی و پای بندی به قواعد (یکی از زیرمقیاس های رفتار مدنی ـ تحصیلی) دارای رابطه معنادار (01/0P<) است. عدالت آموزشی نیز با بی عدالتی آموزشی، پای بندی به قواعد و روابط صمیمانه (یکی دیگر از زیرمقیاس های رفتار مدنی ـ تحصیلی) دارای رابطه معنادار (05/0P< و 01/0P<) بود. بی عدالتی آموزشی با پای بندی به قواعد و یاری رسانی و مشارکت اجتماعی دارای رابطه منفی و معنادار (01/0P<) بود. 2. تحلیل رگرسیون واسطه ای نشان داد که اخلاق تحصیلی فقط برای رابطه بین بی عدالتی آموزشی با پای بندی به قواعد به عنوان یکی از ابعاد رفتار مدنی ـ سازمانی نقش متغیر واسطه ای پاره ای را بازی می کند. به این معنی که بخشی از اثرات بی عدالتی آموزشی بر پای بندی به قواعد از طریق اخلاق تحصیلی به صورت غیرمستقیم اعمال می گردد.
Machine summary:
"از لحاظ نظری، نظریات رشـد شـناختی و اخلاقـی نیـز بـه 1- citizenship behaviors 2- Cichy , Cha & Kim 3- Van Scotter, Motowidlo & Cross 4- educational citizenship behaviours 5- Baker, Hunt & Andrews 6- Trevino 7- Hunt & Vasquez-Parraga شکل های مختلف سعی کرده اندتا داوری و رفتار افراد را به مراحل رشدی آنهـا از نظـر عقلانـی و شناختی مربوط نمایند (کاراندی، شانکارمهش ، رائو و رشـی ١، ٢٠٠٠).
شواهد موجود در عرصه محیط های غیرتحصیلی، هم زمینه نظری و هم زمینۀ پژوهشی لازم را بـرای 1- Karande, Shankarmahesh, Rao & Rashid 2- Schein 3- Tichy 4- Deal & Kennedy 5- Peters & Waterman 6- Van Dick, Van Knippenberg, Kerschreiter, Hertel & Wieseke 7- Hoy & Tarter عدالت و بیعدالتی آموزشی با رفتار مدنی ـ تحصیلی دانشجویان فراهم ساخته است .
به هرحال تحلیل عاملی٤انجام شده ، ٢١سؤال این پرسـشنامه را طـی دو مرحله (به شیوه ی مؤلفه های اصلی و چرخش از نـوع واریمـاکس )روی سـه عامـل بـه نـا هـای پایبندی به قواعد٥(٨سؤال )،یاریرسانی و مـشارکت اجتمـاعی٦(١٠سـؤال ) و روابـط صـمیمان ٧ 1- Borman & Motowidlo 2- Smith , Davy , Rosenberg & Haight 3- internal consistency 4- factor analysis 5- rules involvement 6- helping and social participation 7- sincerely relationship (٣سؤال ) قرار داد (مقدار KMO در مرتبه نهایی ٠/٧و ارزش های ویـژه عوامـل سـ گانـه بـالا بـه ترتیب ٢/٠٠٨، ١/٤٩٦و ١/٠٥١و واریانس تبیین شـده ٢٥/٠٩، ١٨/٧٠٥و ١٣/١٤١بودنـد)."