Abstract:
مقدمه: زندگی معنادار یکی از بحث برانگیزترین مفاهیم در فلسفه و روان شناسی از نظر تاریخی است و تلاش برای درک ماهیت آن طی قرنهای متمادی تداوم داشته است. بر این اساس، در این مقاله تلاش بر آن است که با نگاهی به معناداری زندگی در مقابل پوچی، از دیدگاه اسلام، اهمیت و نقش تربیتی آن را روشن کنیم و راهی جدید پیش روی متخصصان و صاحب نظران برای بهبود عملکرد در آموزش و پرورش باز نماید.
روش تحقیق : پژوهش حاضر به شیوه تحلیلی – مروری انجام شده است. یافته ها: یافته های حاصل از این تحقیق نشان میدهد که معناداری زندگی در فرهنگ اسلامی مسئله ای بسیار مهم به شمار می آید. اسلام معنای حقیقی زندگی را قرب الهی می داند. هدف دار بودن زندگی عین معنادار بودن زندگی است.
نتیجه گیری: نتایج به دست آمده در فرایند تربیت و در نظام آموزش و پرورش نشان می دهد افرادی که به خدا ایمان دارند و معنای حقیقی زندگی را دریافته اند در مقابل شکست ها و چالش ها بهتر عمل می کنند و سرانجام تمام مراحل زندگی را به امید دستیابی به هدف خود و با انگیزه بیشتر طی میکنند تا به سر منزل مقصود برسند.
In Islamic lifestyle, some obligations (Vajebat) govern the relationship between Allah and human beings. "Zakat", is one of the branches of religion (Furu al-Din) and an obligation to pay. This service to people, is the key element of the relation between Allah and human beings and has significant implications as to the cultivation of the soul and the human's spiritual progress. In this article, through application of Frankena's practical inference pattern, we have tried to infer and explain the educational principles of Zakat payment, relying on Ayat of the Holy Quran and Hadiths. These principles include the following: the principle of zakat payment as a cause of spiritual purification and cleanliness, condition of the acceptance of other acts, a condition of receiving the mercy of Allah, a means to achieve the faith and redemption, a tool providing the background of nearness to Allah and a sign of trust in Allah and Ahl al-Bayt (Alayhemassalam). It is expected that by relying on these principles, and for the purpose of self-cultivation and moral excellence, education institution and the Islamic educational system teach people to pay Zakat and establishes its payment obligation in their spirit.
Machine summary:
نقش تربیتی معناداری زندگی در مقابل پوچی از دیدگاه اسلام و تأثیر کاربست آن در نظام تعلیم وتربیت سپیده نیکونژاد ١ سید ابراهیم میرشاه جعفری ٢ چکیده مقدمه :زندگی معنادار یکی از بحث برانگیزترین مفاهیم در فلسفه و روان شناسی از نظر تاریخی است و تلاش برای درک ماهیت آن طی قرن های متمادی تداوم داشته است .
یگانه راه معنادار شدن زندگی ایمان به خدا و داشتن نگاه دینی به کیهان است و اینکه انسان ، با وجود همۀ رنج ها و ناکامی هایی که با آنها مواجه می شود، فقط با متدین و مؤمن بودن می تواند همچنان احساس کند که زندگی / / عبث و بی معنا نیست .
به نوعی که دانش آموز برای دست یابی خود به موفقیت تلاش می کند و دیگران را نیز برای دست یابی به این موفقیت حمایت خواهد کرد؛ تا سرانجام دست یابی به هدف یادگیری که همان معنای اصلی یادگیری است محقق گردد.
اما، زمانی که مربیان و تعلیم دهندگان دریابند که همه چیز را نمی دانند و علمشان فقط بخشی کوچک از علوم موجود است و / به این امر آگاهی پیدا کرده باشند که برای یادگیری فراگیران باید در امر یادگیری مشارکت فعال داشته باشند، به جای استفاده از روش سخنرانی و دیگر روش هایی که فقط خود آموزش دهنده در آن فعال است ، به منظور بهبود فرایند یادگیری از شیوه هایی که منجر به مشارکت فراگیر می شود استفاده می کنند؛ روش هایی مثل روش اکتشافی ، کارگروهی ، گفت وگو و ایفای نقش .