Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین رهبری فکورانه با اثربخشی مدارس ابتدایی شهر قدس بر اساس الگوی پارسونز انجام شده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. از بین مدارس ابتدایی شهر قدس 24 مدرسه به روش نمونهگیری تصادفی ساده و از هر مدرسه 12 معلم به عنوان نمونه پژوهش به تصادف انتخاب شدند و با تکمیل پرسشنامه محقق ساخته رهبری فکورانه و اثربخشی مدارس در این پژوهش شرکت کردند. روایی محتوایی هر دو پرسشنامه به وسیله اساتید صاحبنظر تایید شد و برای تایید پایایی، آلفای کرونباخ پرسشنامه رهبری فکورانه0/96 و پرسشنامه اثربخشی مدارس0/86محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون همزمان و رگرسیون گام به گام انجام گرفت. نتایج ضریب همبستگی و رگرسیون همزمان نشان دادند که رهبری فکورانه و مولفههای آن با اثربخشی مدارس ابتدایی شهر قدس رابطهای معنادار دارند. همچنین، نتایج رگرسیون گام به گام نشان دادند که بهترین پیشبینیکننده اثربخشی مدارس از میان مولفههای رهبری فکورانه، مولفه بازخورد است.
Machine summary:
"آنچه بیش از هرچیز اهمیت دارد بررسی این نظریه ها و اتخاذ رویکرد مطلوب برای اصلاح و بهبود عمل رهبری و اثربخشی 1 - Effective Schools 2- Reflection 3- Reflective Practice مدارس است .
افزون بر این ، افراد بسیاری از جمله کرانتون ( ٢٠٠٦ ,٢٠٠٢ ,Cranton)، کارسون و فیشر (٢٠٠٦ ,Fisher ;Carson and )، فیشر- یوشیدا ( ٢٠٠٩,Fisher-Yoshida),فیشر-یوشیدا وگلر (٢٠٠٨٢٠٠٩,Fisher-Yoshida-Geller)، همیلتون (٢٠١٠,Hamilton) واچون و همکاران ( Vachon ٢٠١١ et al)، پارک وسون (٢٠١١, Park and Son)،کاستلی (٢٠١١,٢٠١٢ ,Castelli)، پتیس 1 (٢٠١٢,Pitts) و تدسکو (٢٠١٣ ,Tedesco-Schneck)شیوههایی گوناگون برای یادگیری تأملی و یکپارچه سازی تجارب خود در محیط کاری نشان دادند.
مؤلفه های مقیاس اثربخشی مدارس سازگاری انطباق انسجام نیل به هدف کل آلفای کرونباخ 0/86 0/ 76 0/76 0/86 0/89 تعدادپرسش ها 30 8 7 8 7 یافته های پژوهش پرسش نخست پژوهش : آیا بین رهبری فکورانه با اثربخشی مدارس ابتدایی شهر قدس رابطه ای معنادار وجود دارد؟ برای بررسی این پرسش از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد که نتایج آن در جدول٥ نشان داده شده است .
در نهایت نتایج بدست آمده از تجزیه و تحلیل پرسش دوم پژوهش نشان داد که بین مؤلفه بازخورد و اثربخشی مدارس رابطه معنادار وجود دارد و این بدان معنا است که هرچه مدیر مدرسه بازخوردهای سازنده ارادیه دهد و با ارایه بازخورد مداوم به کارکنان کمک کند تا بتوانند با شرایط مدرسه سازگارشده و تصمیم هایی بهتری بگیرند، درآن صورت مدرسه اثربخشی بالاتری خواهد داشت .
Investigating of managers Leadership style and its relationship to school effectiveness boy primary public school in Ardabil thesis, Department of Education, Teacher Training University."