Abstract:
هدف تحقيق حاضر بررسی عوامل مؤثر بر نگرش کشاورزان پاييندست سد گلبلاغ نسبت به طرح يکپارچهسازی اراضی کشاورزی است. تحقيق از نوع توصيفی ـ همبستگی بوده، که به روش پيمايشی در نيمه اول 1390 انجام شده است. حجم نمونه با استفاده از جدول بارتلت و همکاران، 120 نفر برآورد شد. ابزار تحقيق پرسشنامهای بود که روايی آن بر اساس نظر اساتيد گروه ترويج و آموزش کشاورزی دانشگاه تربيت مدرس تأييد و پايايی آن نيز با استفاده از معادله آلفای کرونباخ از 76/0 تا 85/0 محاسبه شد. با توجه به نتايج پژوهش، متغيرهای تحصيلات، رضايت از طرح، عوامل اقتصادی، عوامل انگيزشی، عوامل ترويجی - آموزشی، عوامل اجتماعی - فرهنگی، و عوامل مربوط به طرح دارای رابطه معنیدار با نگرش کشاورزان نسبت به طرح ساماندهی اراضی است؛ و بر اساس نتايج رگرسيون گام به گام، چهار متغير عوامل مربوط به طرح، عوامل اقتصادی، عوامل انگيزشی، و تحصيلات 4/66 درصد از تغييرات نگرش کشاورزان را تبيين ميکنند.
Spatial separation in terms of rural and urban areas has long been analyzed particularly in geographical literature; and in respect to economy، labor market could be assumed as one of the most important markets. Therefore، this study mainly aims at investigating development level of such a market in terms of separate rural and urban areas. To determine the development level of labor market، among many others، four indicators of ‘unemployment rate’، ‘defective employment rate’، ‘employment share in industry sector’، and ‘employment share in private sector’ during the implementation period of the Fourth Development Plan (2005-09) are taken into account; and the ‘technique of order preference by similarity to ideal solution’ (TOPSIS) is applied to model the indicators during the concerned period. Study results indicate a duality of labor market development level in rural and urban areas in favor of the latter as well as a progress of this distinction toward a greater divergence over time.
Machine summary:
"همچنین ، متغیرهای رضایت فعلی از طـرح ، عوامـل اقتصـادی ، عوامـل انگیزشی ، عوامل ترویجی -آموزشی ، عوامل اجتماعی –فرهنگـی ، و عوامـل مربـوط بـه طرح با نگرش کشاورزان نسبت به طرح سامان دهی اراضی در سطح ۰/۰۱ رابطة مثبـت و معنی داردارند؛ این یافته نیز با نتیجة مطالعة امیرنژاد و رفیعی (۱۳۸۸)، که نشان دهنـدة اثر مثبت برنامه های آموزشی و ترویجی و سیاست های تشـ ویقی از قبیـل حمایـت هـای اعتباری بر نگرش نسبت به یکپارچه سازی است ، همخوانی دارد.
جدول ۳- رابطة برخی از متغیرهای مستقل با نگرش نسبت به طرح سامان دهی اراضی متغیرهای مستقل ضریب همبستگی پیرسون سطح معناداری تحصیلات ۰/۱۹۰* ۰/۰۳۸ رضایت فعلی از طرح ۰/۳۲۱** ۰/۰۰۰ عوامل اقتصادی ۰/۳۲۱** ۰/۰۰۰ عوامل انگیزشی ۰/۶۹۹** ۰/۰۰۰ عوامل ترویجی -آموزشی ۰/۶۰۰** ۰/۰۰۰ عوامل فرهنگی -اجتماعی ۰/۴۲۵** ۰/۰۰۰ عوامل مربوط به خود طرح ۰/۷۷۶** ۰/۰۰۰ P P منبع : یافته های تحقیق پس از تبیین رابطة بین متغیرهای مستقل و وابسته ، برای پیش بینـی تـأثیر متغیرهـای مستقل دارای رابطه با متغیر وابسته ، از رگرسیون گام بـه گـام اسـتفاده شـد .
بنابراین ، در اجرای طرح های سامان دهی و یکپارچـه - سازی اراضی ، برای تضمین موفقیت طرح ، باید مشارکت بهره برداران و ذی نفعان را در همة مراحل جلب کرد؛ همچنین ، ایجاد تفـاهم و جلـب اعتمـاد و نظـر رهبـران محلی ، اعضای گروه های روستایی و تمام بهره برداران اراضی کشاورزی و نیز توجه به تفاوت های فرهنگی و اجتماعی جوامـع مختلـف روسـ تایی و دانـش و فنـاوری بومی آنها در اجرای طرح هـای نوسـازی ، سـامان دهـی و یکپارچـه سـازی اراضـی ضرورت دارد؛ و ۴- همبستگی بین عوامل ترویجی –آموزشی و نگرش کشـاورزان نسـبت بـه پـذیرش طرح سامان دهی اراضی در سطحی خـوب اسـت ."