Abstract:
هدف تحقیق حاضر شناسایی نیازهای آموزشی و ترویجی روحانیون برای مشارکت در برنامه های آموزشی و ترویجی کشاورزی و منابع طبیعی است. تحقیق از نوع توصیفی - همبستگی بوده، به روش پیمایشی انجام می شود و جامعه آماری آن دربر گیرنده همه روحانیون فعال در فرهنگ سازی کشاورزی و منابع طبیعی است؛ و از آن میان، با استفاده از فرمول کوکران، 260 نفر به صورت طبقه ای متناسب با حجم از استان های کرمانشاه، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، ایلام، قزوین و یزد انتخاب شده اند. دوره زمانی انجام تحقیق سال های 1388 تا 1389 است. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه گردآوری شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه نیز با استفاده از نقطه نظرات کارشناسان مربوط در مرحله پیش آزمون تایید شد. بر اساس نتایج تحقیق، آشنایی با قوانین و مقررات کشاورزی و منابع طبیعی، با مناسبت ها، و نیز با برنامه های مهم وزارت جهاد کشاورزی، به ترتیب، اولویت های نخست تا سوم نیازهای آموزشی و ترویجی روحانیون را تشکیل می دهند.
This study aims at identifying the extension and educational needs of the clergymen to participate in the plans for agricultural extension/education and natural resources. This is a descriptive-correlation research in survey method with a statistical society including all the clergymen who are actively involved in cultural configuration of agriculture and natural resources; and out of them، 260 persons are selected from the provinces of Kermanshah، Khorasan (Razavi، South and North)، Ilam، Qazvin، and Yazd، as a sample by using Cochran formula with a proportionate to size stratified sampling technique. The study is carried out during 2009-10 period; and the required information is gathered through questionnaire، the formal and content validity of which is confirmed by experts’ views at the pre-test stage. Study results show that familiarity with laws and regulations of agriculture and natural resources، awareness of the occasions، and familiarity with the important plans in the ministry of Jihad for Agriculture are respectively the first to third priorities of the clergymen’s extension and educational needs.
Machine summary:
"جدول ۴- اولویت بندی نیازهای آموزشی و ترویجی روحانیون زمینه های آموزشی میانگین * انحراف معیار ضریب تغییرات اولویت آشنایی با قوانین و مقررات کشاورزی و منابع طبیعی ٣/٥٧ ١/٤٩ ٠/٤١٧ ١ آشنایی با مناسبت های موجود از قبیل هفتة جهاد و روز درختکاری ٣/٤٨ ١/٤٧ ٠/٤٢٢ ٢ آشنایی با طرح هاو برنامه های مهم وزارت جهاد کشاورزی ٣/٤٩ ١/٤٩ ٠/٤٢٦ ٣ شناخت سازمان ها و مراجع ذی ربط در امور کشاورزی و منابع طبیعی و آشنایی با وظایف آنها ٣/٥١ ١/٥٤ ٠/٤٣٨ ٤ آشنایی با شیوه های جلب مشارکت مردم در امور کشاورزی و منابع طبیعی ٣/٥٠ ١/٥٤ ٠/٤٤٠ ٥ اهمیت کشاورزی و منابع طبیعی از دیدگاه قرآن و احادیث و روایات ٣/٥٩ ١/٥٩ ٠/٤٤٢ ٦ آشنایی با روند تشکیل سازمان های محلی مانند تعاونی های کشاورزی و منابع طبیعی ٣/٥٩ ١/٦ ٠/٤٤٥ ٧ آشنایی با وظایف و مهارت های یک کارشناس کشاورزی و منابع طبیعی ٣/٥٩ ١/٦ ٠/٤٤٥ ٧ *دامنة امتیاز از یک تا پنج منبع : یافته های تحقیق اولویت بندی تمایل و رفتار روحانیون برای مشارکت دربرنامه های آموزشی و ترویجی کشاورزی و منابع طبیعی نتایج به دسـت آمـده از اولویـت بنـدی تمایـل و رفتـار روحـانیون بـرای مشـارکت در برنامه های آموزشی وترویجی کشاورزی ومنابع طبیعی در جدول ٥آمده است .
بنابراین ، پیشـنهاد می شود تا پیش از اعزام روحانیون به روستاها و شهرها به مناسبت های ویژه مانند مـاه مبارک رمضان و ماه محرم ، با برگزاری جلسات و سمینارهایی ، اهمیـت کشـاورزی و منابع طبیعی برای آنها یادآوری شود؛ و بـا در اختیـار داشـتن جـزوات و کتـاب هـای ترویجی ، ترغیب شوند تا در سخنرانی های خود بدین موارد نیز توجه داشته باشند؛ μنتایج اولویت بندی مشکلات فراروی برنامه های تبلیغی کشـاورزی و منـابع طبیعـی از دیدگاه روحانیون ، نشان می دهد کـه نبـود دسـتورالعمل واسـتاندارد مشـخص بـرای برنامه های آموزشی و ترویجی کشاورزی و منابع طبیعی ، عدم حمایت کافی حـوزه از این برنامه ها، و عدم وجودشبکة نظارتی و ارزیابی ، بـه ترتیـب ، اولویـت هـای اول تـا سوم را در زمینة مشکلات فراروی روحانیون بخود اختصاص داده انـد ."