Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی مسائل، مشکلات و توان های بالقوه و تعیین وضعیت، راهکارهای ارتقای کمی و کیفی، و عوامل موفقیت و ناکامی تعاونی های تولیدی، مصرف و خدماتی طی سال های 85 و 86 در استان سیستان و بلوچستان انجام گرفته است. جامعه آماری مورد مطالعه همه شرکت های تعاونی تولیدی، مصرف و خدماتی فعال در این استان را در بر می گیرد. بر اساس مصاحبه ها و نتایج به دست آمده از تحلیل پرسشنامه ها، مهم ترین مشکلات تعاونی های تولیدی، مصرفی و خدماتی استان، عبارت اند از: ضعف مدیریت، بالا بودن نرخ بهره و سود باز پرداخت وام ها، فقدان دسترسی به اطلاعات و از آن جمله اطلاعات بازارهای فروش و سیاست های دولت در زمینه واردات، و نیز عدم دسترسی به فناوری های پیشرفته مانند تجارت الکترونیک به واسطه هزینه های سنگین آن، کافی و مناسب نبودن حمایت های دولت از نوآوری و کارآفرینی، عدم روحیه همکاری و فعالیت های مشارکتی در تعاونی ها. راهکارهای رفع این مشکلات، بدین شرح پیشنهاد شده اند: اعطای وام های کم بهره با بازپرداخت بلندمدت، تاسیس بانک، توسعه صندوق تعاون، ارائه تسهیلات لازم به تعاونی ها، حذف مقررات دست وپاگیر بانکی، توسعه طرح های تعاونی در قالب حمایت دولت از نوآوری در شیوه ها و فعالیت های تعاونی، توسعه تجارت الکترونیک و تجهیز تعاونی ها به سامانه کارت اعتباری، تقویت زیربناهای بخش کشاورزی از طریق طرح های آب رسانی و ترغیب تمام گروه های اجتماعی از طریق تشکیل جلسات توجیهی ـ ترویجی.
The aim of this research is to study the problems and potentials، and to identify the situation and strategies for qualitative and quantitative promotion of production، consumption and service cooperatives in Sistan-and-Baluchestan province during 2006-2007. The statistical population under study includes all of the production، consumption and service cooperatives in the province. The study used questionnaire، interview and document analysis. The most important problems of cooperatives are weak management، high interest rate، lack of access to information and advanced technology، inadequacy and inappropriateness of government support of innovation and entrepreneurship، and lack of participatory spirit. Some strategies were proposed to eliminate these problems.
Machine summary:
پس از انقلاب ، با افزایش بینش افراد و شناخت بهتر آنها نسبت به ارزش های حاکم بر تعاونی ها، واحدهای تعاونی گسترش بیشتری یافته اسـت ، بـه طـوری کـه در اسـتان سیستان و بلوچستان ، بر اساس آمار و اطلاعات موجود در ادارة کـل تعـاون اسـتان ، تـا پایان ۱۳۸۵، تعداد ۱۸۷۴ تعاونی با اشتغال زایی ۲۶۴۱۸ نفر تشکیل شده است ، که بخش خدماتی با ۶۳۳۰ نفر بیشترین و بخش فرش دستباف با ۶۷ نفر کمتـرین شـاغلان را بـه خود اختصاص داده اند (ادارة کل تعاون استان سیستان و بلوچستان ، ۱۳۸۵).
جدول ۷- میانگین موضوعات ۱۶ تا ۲۰ مرتبط با فرضیة چهارم (فقدان زیرساخت های مناسب برای به روزرسانی و توسعة تعاونی ها بخش تعاون را با مشکل مواجه کرده است ) S۱۶ S۱۷ S۱۸ S۱۹ S۲۰ تعداد معتبر ۶۲ ۶۲ ۶۲ ۶۲ ۶۲ مفقوده ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ میانگین ۴/۱۶۱۳ ۴/۳۸۷۱ ۴/۶۴۵۲ ۴/۴۸۳۹ ۴/۳۵۴۸ جدول ۸- نتایج آزمون کای دو برای موضوعات مرتبط با فرضیة چهارم زیرساخت ها کای دو ۲۷/۴۱۹ درجه آزادی ۱۰ معنی داری مجانبی ۰/۰۰۲ بر اساس نتایج جدول ۸، معنی داری مجانبی در سطح معنی داری ۵% و با اسـتفاده از آزمون کای دو از طریق نرم افزار SPSS محاسبه شده که مقدار آن ۰/۰۰۲ به دست آمـده است .