Abstract:
جنبش سمائول آندونگ که در دهة ۱۹۷۰ شروع شد یکی از موفق ترین تجربیات توسعة
روستایی جهان است که به خوبی توانسته است مشارکت فعال روستاییان را تسهیل و بسترسازی
نماید. این جنبش از طریق انتخاب رهبران سمائول روستایی توسط مردم تعامل مناسبی بین
کارگزاران دولتی و روستاییان ایجاد کرده است. محور این جنبش تغییر نگرش و آموزش
کاربردی بوده است، ولی این امر فقط به روستاییان محدود نشده بلکه هم زمان مدیران و
کارگزاران را هم دربرگرفته است. تجربة جنبش سمائول آندونگ یک برنامة توسعة بالابه پایین و
پایین به بالاست که در آن مردم و دولت به زبانی مشترک رسیده اند. این جنبش با پروژه های نمونة
کوچک و محدود و مطالعة آنها برای تعمیم شروع شد. در واقع، جنبش سمائول بر مبنای
پژوهشی عمل نگر استوار است یعنی عمل مطالعه عمل. در این فرآیند توسعه، تمامی
ذی ربطان به صورت فعال و پویا در تولید دانش و اجراء مشارکت داشته اند؛ مهم تر اینکه مشارکت
به مردان محدود نبوده و هم زمان زنان نیز فعالانه در روند جنبش مشارکت داشته اند. گرچه
جنبش سمائول از تجربیات کشورهای دیگر استفاده می کند امّا سعی شده است که فرهنگ بومی
کرة جنوبی همچنان بستر توسعه باقی بماند. در نهایت مردم با این جنبش به خودباوری و نگرش
رسیده اند. «. خود ما قادر به انجام آن هستیم
Started in 1970s، Saemaul Undong Movement is one of the most successful experiences of rural development across the world. It has been a well-established movement to facilitate an active participation of rural people. The movement has made an appropriate interaction between government agents and the rural people through an election of rural Saemaul leaders by the people. It has focused on improvement of applied education and attitude; however، this has not been limited simply to the rural people but involved، at the same time، managers and agents too. The movement is experiencing a top-down and bottom-up development plan in which people and government have reached a common understanding. It began implementing small and limited pilot projects followed by studying them in terms of their generalization. In effect، the movement is based on action-research. In this development process، all stakeholders have actively and dynamically participated in producing knowledge and implementing the projects. More specifically، it was not limited to men، since women have also contributed by their active participation in the movement trend. Although، Saemaul movement is benefiting from experiences of the other countries، there has been a great effort to maintain South Korean indigenous culture as a development setting. Finally، thanks to such a movement، people have achieved their self-esteem and attitude of “we are able to do it ourselves”.
Machine summary:
"این جنبش از طریق انتخاب رهبران سمائول روستایی توسط مردم تعامل مناسبی بین کارگزاران دولتی و روستاییان ایجاد کرده است .
در بحث توسعة کره مهم ترین موضوع ، تعادل بخشی کشاورزی و صنعت است ، جنبش سمائول آندونگ به عنوان برنامة توسعة روستایی جامع و بررسی نتایج و آثار آن بر زندگی روستاییان کره محور اصلی این مقاله را تشکیل می دهد.
در حقیقت ، ماهیت جنبش سمائول آندونگ بدین قرار است : ۱- انقلاب فکری مردم به منظور شکوفایی اندیشه و بسط نگرش ها و نظام های ارزشی ؛ ٢- جنبش توسعة اجتماعی به گونه ای که مردم بتوانند روستاها و جوامع بهتری را به وجود آورند و از زندگی مرفه تری بهره مند گردند؛ ٣- برنامة توسعة اقتصادی که به پشتوانة آن روستاییان بهره وری کار و درآمد سرانة خود را افزایش دهند .
گرچه تاریخ گذشتة کره بیانگر تمایل مردم به مفاهیم انتزاعی و نظری است تا فرهنگ عملی و کاربردی ، اما مبنای نهضت سمائول این بود که چه باید کرد و چگونه می توان سطح زندگی کشاورزان را بهبود بخشید.
از آنجایی که سمائول آندونگ در مراحل اولیه بر بهبود شرایط زندگی روستاییان تأکید داشت و نهضت به اجرای پروژه هایی در زمینة حفر چاه و بهبود چاه های عمومی ، ایجاد مکان رختشویی عمومی و ساخت توالت مبادرت ورزیده بود، عملا زنان روستایی فعالانه در تصمیم گیری ها و فعالیت ها مشارکت داشتند.
موفقیت جنبش سمائول در کره از مؤلفه های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام نقش مهمی در توسعة این کشور داشته اند."