Abstract:
مسئله ولایت تکوینی ائمه علیهم السلام و جوانب آن، از مسائل مهم بحث امامت است. در این زمینه، گرچه در سال های اخیرکتاب ها و آثار درخورتوجهی به رشته تحریر درآمده است، ولی با توجه به اهمیت این بحث و اهمیت بررسی نقلی و حدیثیآن، به نظر می رسد باید آن را از منظر روایت های کافی هم مورد بحث قرار داد. این نوشتار با روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی منشا، قلمرو و چگونگی نحوه اعمال ولایت تکوینی ائمه در کافی پرداخته و به این نتایج رسیده است: معرفت وآگاهی کامل ایشان به اسم اعظم و علم الکتاب، دلیل ولایت ایشان است؛ ولایت ایشان شامل حوزه های مختلفی است؛ گاهی ایشان ابتدا به ساکن در بعض مواقع هم با درخواست دیگران ولایت تکوینی را اعمال کرده اند.
Machine summary:
پرسشمان در این مسئله آن است کهمنشأ این قدرت چیست؟ به دیگر سخن، ولی چه دارد کهمی تواند چنین تصرفاتی در نظام هستی انجام دهد؟ در این خصوص که امامان علیهم السلام خلیفه و جانشین خدا روی زمین هستند اختلافی بین دانشمندان نیست؛ چنان کهدر این زمینه، ده ها حدیث از ائمه روایت شده؛ نظیر اینروایت که از امام رضا علیه السلام و دیگر ائمه علیهم السلام نقل شدهاست: ائمه هدی خلفا و جانشینان خدای تبارک و تعالیدر زمین هستند، و نیز روایات دیگری که به همین نکتهاشاره می کنند (کلینی، 1407ق، ج 1، ص 193، ح 1و3) واینکه به خاطر همین خلافت و جانشینی از ناحیه خدا ودارا بودن علوم الهی، انبیا و امامان توانایی و قدرت اعمالولایت و تصرفات تکوینی را دارند.
جابر از امام باقر علیه السلام نقل می کند که امام فرمود: به راستینام خدا که اعظم است، هفتاد و سه حرف است و همانایک حرف از آن را آصف داشت و آن را به زبان آورد وزمین میان او و تخت بلقیس کوتاه شد و مسافتی که بهصورت معمولی چند روز پیموده می شد، کمتر از چشمبه هم زدنی طی شد تا آن تخت به دستش رسید و سپس زمین به حال خود برگشت، این کار در کمتر از چشمبه هم زدن انجام شد، هفتاد و دو حرف از اسم اعظم نزدماست و یک حرف از آن مخصوص خداست که برایخویش در علم غیب برگزیده و لاحول ولاقوة الا باللهالعلی العظیم (همان، ص 230، ح 1).