Abstract:
این مقاله به ویژگی شیعیان در مشاهده فراسوی جهان می پردازد. به اجمال می توان فهمید که ممکن است انسان در همین سرای دنیا بهشت و جهنم را مشاهده و درک کند، چنان که رسول اکرم صلی الله علیه و آله، در شب معراج بهشت و جهنم را مشاهده کرده و این معنا اختصاص به حضرات معصومان علیهم السلام دارد. گاهی نیز ممکن است برخی مومنان بهشت و جهنم را به صورت مکاشفه ببینند، شبیه آنچه عرفا ادعا می کنند. همچنین ممکن است درک بهشت و جهنم به این معنا باشد که مومنان چنان بر بهشت و جهنم تمرکز یافته و همه فکر و ذکرشان شده است که گویا این تمرکز آنان را از غیر آخرت بازداشته است؛ گویی بهشت و جهنم را می بینند.
آنچه از ما انسان های عادی ساخته است اینکه چنان فکر و ذهن خود را بر امور آخرت متمرکز کنیم که بهشت و جهنم را باور کنیم؛ گویی آن را می بینیم. بهترین راه تحصیل این حالت، انس انسان با قرآن است و تدبر و تامل در معانی و مفاهیم قرآنی است. به گونه ای که به هنگام قرائت قرآن در آیات مربوط به بهشت و جهنم و رحمت، چنان در آن تدبر کنیم که گویی مخاطب آیات قرآن خود ما هستیم.
Machine summary:
به اجمال می توان فهمید که ممکن است انسان در همین سرای دنیا بهشت و جهنم را مشاهده و درک کند، چنان که رسول اکرم صلی الله علیه و آله، در شب معراج بهشت و جهنم را مشاهده کرده و این معنا اختصاص به حضرات معصومان علیهم السلام دارد.
آنچه از ما انسان های عادی ساخته است اینکه چنان فکر و ذهن خود را بر امور آخرت متمرکز کنیم که بهشت و جهنم را باور کنیم؛ گویی آن را می بینیم.
اولیای خدا و دیدن حقایق سرای آخرت «فهم والجنة کمن رآها فهم علی أرائکها متکئون وهم والنار کمن ادخلها فهم فیها یعذبون»؛ بهشت برای آنان چنان است که گویی آن را می بینند و بر پشتی های آن تکیه زده اند و باورشان درباره جهنم چنان است که گویی داخل آن شده اند و در حال عذاب شدن اند.
دیدن حقایق اخروی با مکاشفه بی شک معصومان علیهم السلام و کسی که فرمود: «لو کشف الغطاء ما ازددت یقینا» (مجلسی، 1406ق، ج 87، ب 81، ص 304) (اگر حجاب و پرده کنار رود، چیزی بر یقین من افزوده نمی شود)، در همین عالم حقیقت بهشت و جهنم را می دید.
البته بجز معصومان علیهم السلام، کسان دیگری نیز ممکن است به این مرتبه از معرفت رسیده باشند که بهشت و جهنم را ببینند؛ مانند سلمان فارسی که رسول خدا صلی الله علیه و آله درباره او فرمود: «سلمان منا أهل البیت» (همان، ج 17، ب 1، ص 170)؛ سلمان از ما اهل بیت است.