Abstract:
پژوهش حاضر به ارزیابی توانایی های مهارتی نوجوانان عضو مدارس فوتبال می پردازد این پژوهش از نوع نیمه تجربی بوده و به شکل میدانی اجرا شده است جامعه آماری را کلیه مدارس فوتبال دارای مجوز از هیات فوتبال استان اصفهان که در شهر اصفهان فعالیت داردند تشکیل میدهند در مجموع 16 مدرسه و 171 فوتبال آموز در سه رده سنی 10 و 11 و 12 سال به صورت تصادفی ساده از بین این مدارس انتخاب شدند و در آزمون های حمل توپ و چرخیدن با توپ و سرعت دویدن و دریبل کردن توپ شرکت کردند در این پژوهش از آزمون t همبسته استفاده شد تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد تفاوت معناداری بین مهارت های سرعت دویدن و دریبل کردن توپ در هر سه رده سنی وجود دارد 05/0< p همچنین این تفاوت در مورد چرخیدن با توپ فوتبال آموزان 12 ساله نیز معنی دار بود 01/0< p
Machine summary:
"با توجه به نقش اساسی و حیاتی مدارس و آموزشگاههای فوتبال در تأمین بازیکنان ردههای مختلف سنی تیمهای ملی و عدم توجه لازم و کافی در این زمینه در گذشتهء فوتبال کشورمان،پژوهشی که در خصوص مسائل و مشکلات فوتبال کشور با تأکید بر باشگاهها از دیدگاه کارشناسان،مربیان،داوران و نویسندگان ورزشی انجام شده،نتایج زیر را در بخش مبانی و نقش مربیان به همراه داشته است:عدم سرمایهگذاری روی سنین 15-6 سال و نبود نظام ساماندهی شدهء ویژه در فرایند استعدادیابی با تأکید بر فعال نبودن آموزش و پرورش در زمینهء کشف استعدادها،پراکندگی در امر آموزش به دلیل استفاده از سبکها و مکاتب مختلف دنیا که در مقاطع زمانی موجب سردرگمی مربیان و بازیکنان شده است؛نداشتن الگو و مدل ملی در فوتبال کشور و به کارگیری مربیان کشورهای مختلف با سبکهای گوناگون و در مقاطع مختلف،نداشتن آموزشهای پایه و مستمر برای بازیکنان به ویژه در سنین پایین؛و بیتوجهی به پشتوانهسازی و اکتفا به تک ستارهها(13).
با توجه به اینکه این مهارت از توپ استفاده نشده و آزمودنیها در یک مسیر زیگزاک دو طرفی حرکت داشتهاند،علل تفاوت را میتوان در راحتتر بودن و سادگی آزمون و از طرف دیگر توجه به سرعت در دویدن و چابکی به طور خاص دانست که در آموزش اکثر مهارتها در مدارس فوتبال مورد تأکید بوده است، همچنین در ارزیابی تواناییهای فوتبالآموزان و شیوهء آموزش مربیان به عنوان نقطهء قوت بر شمرده میشود که در نهایت موجب ایجاد تفاوت معنادار شده است."