Abstract:
رسالت پژوهش حاضر تحلیل قرآنی ساز و کارها و اقدامات مکرر و منظم حضرت
نوح علیه السلام در ابعاد مختلف در جهت هدایت قوم خود و ارتقای جامعه به سمت یک جامعه
مطلوب است؛ این ساز و کارها عبارتاند از: الف( ساز و کارهای نگرشی، مانند: تذکّر و
یادآوری نعمتهای الهی؛ طرح پرسش جهت زمینه سازی برای تفکر و دقت بییشتر
مخاطب و توجّه او به خواسته گوینده؛ بهره گیری از شیوه های متنوع در ابلاغ رسالت.
ب) ساز و کارهای گرایشی، مانند: مرحله بندی تبلیغ؛ انذار و تبشیر؛ ارائه معجزه و بیّنه؛
دعا و نفرین. با وجود این، آن قوم سرکش (به جز عدّهای کم) از پذیرش دعوت حق سر
باز زدند و پس از نفرین آن حضرت، به طوفانی فراگیر هلاک شدند.
Machine summary:
همچنین طبق آیات قرآن، مشهود است این قوم نه تنها نبوت حضرت نوح7 بلکه نبوت تمامی پیامبران پیش از ایشان را انکار کردند (کلینی، 1365: 8/115؛ طبرسی، 1372: 8/307) که خداوند متعال در آیه 105 سورۀ شعرا بدان اشاره دارد.
بر اساس جمع بندی آیات و اقوال مفسرین این آیات نشاندهندۀ این است که حضرت نوح7 از طریق بیان نشانههای خداوند در جان و نفس انسان و همچنین نشانههای او در عالم خلقت و طبیعت به عنوان روشی برای دعوت قوم به ایمان آوردن به خدای سبحان بهره برده است؛ به این صورت که با بیان این نشانهها، مردم قوم خود را به تفکر و تأمل درباره آن فرامیخواند، تا از این راه علم و قدرت خداوند را درک کنند و به یگانگی او پی برند و تنها او را پرستش کنند )طبرسی، 1372: 10/547؛ زمخشری، 1407: 4/618؛ طوسی، بی تا: 10/138؛ سیوطی، 1404: 6/269؛ طباطبایی، 1417: 20/33؛ سید بن قطب، 1412: 6/3715).
مفسرین به این حقیقت که حضرت نوح7 در دعوت خویش از تبشیر و امید نیز استفاده نموده، اشاره کردهاند و نوشتهاند آن حضرت بعد از انذار قوم خود به آنها بشارت داد که در صورت عبادت خدا و پرهیزگاری و اطاعت از پیامبر خدا، به دو موهبت و نعمت بزرگ الهی دست خواهند یافت؛ یکی غفران و آمرزش خداوند و دیگری برداشته شدن عذاب زودرس دنیایی است، که در این صورت به مرگ طبیعی خواهند مرد (زمخشری، محمود، 1407: 4/615؛ طوسی، بی تا: 10/133؛ سید بن قطب، 1412: 6/3711؛ مغنیه، 1424: 7/425).