Abstract:
ساختمان هنرستان های امروزی، نه تنها با مدارس معمولی و ادارات فرقی نمی کند بلکه کمبودهای فضای آموزشی در اینگونه مدارس به دلیل آموزش های عملی و نیاز به فضای وسیعتر، بیشتر احساس می شود. قرار گرفتن در فضای خشک و عاری از احساس مدارس و هنرستان هنرهای زیبا با معماری امروزی از یک سو و مشاهده فضای سرشار از حیات و پویایی در مدارس سنتی ایران مثل مدرسه چهارباغ اصفهان از سوی دیگر بعلاوه مشاهده جایگزینی تدریجی فرهنگ، معماری و حتی سبک زندگی غربی به جای فرهنگ و معماری اصیل ایرانی به وضوح نشانگر اهمیت و ضرورت این پژوهش برای هر ایرانی می باشد. بنابراین هدف از مقاله حاضر، معرفی و بکارگیری الگوهای کالبدی پایدار معماری سنتی مدارس ایران در طراحی هنرستان هنرهای زیبا و معاصرسازی، تلفیق و تطبیق آنها با امکانات و تکنولوژی معماری امروزی است. روش تحقیق از جنبه هدف، دارای ماهیت کاربردی است و با توجه به ماهیت بنیادی و کاربردی آن، از نوع تحلیلی - توصیفی بوده و با استفاده از روش گردآوری اطلاعات از نوع میدانی - کتابخانه ای به انجام رسیده است.
The buildings of today's schools of art not only have no difference from those of ordinary schools, but they are
suffering from scarcity of educational space despite their greater need for practical training and larger space. The
dry and emotionless space of ordinary schools as well as schools of fine arts with the modern architecture on the
one hand, and the space of the traditional schools of Iran such as Chahar Bagh School of Isfahan, which were
full of life and dynamism on the other hand, particularly the gradual replacement of the western culture,
architecture and even lifestyle with the original Iranian culture and architecture all indicate the importance and
necessity of this research for any Iranian. Therefore, the aim of this paper is to introduce and use the sustainable
spatial patterns of the traditional architecture of Iranian schools in the design of the schools of fine arts and to
contemporize, integrate and adapt them with the technologies and possibilities of the modern architecture. This is
an applied research in terms of goal, and a descriptive-analytical research due to its fundamental and practical
nature, the data of which have been gathered using fieldwork and library method.