Abstract:
پژوهش حاضر باهدف سنجش میزان دانش ، دانش آموزان پایـه ششـم ابتـدایی شهرسـتان ازنـا از بـازیهـای رایانــه ای انجــام گرفتــه اســت . روش ایــن پــژوهش توصــیفی پیمایشــی اســت . جامعــه آمــاری شــامل تمــام دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهرستان ازنا در سال تحصیلی ١٣٩٠-١٣٩١ بود که با مراجعه به جـدول کوهن نمونه این تحقیق ٢١٧ دانش آموز شد که به طور تصادفی ساده از میان جامع آماری انتخاب گردیدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. یافته ها: تجزیه وتحلیل داده ها با اسـتفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی نشان داد که دانش دانش آموزان ششم ابتدایی نسـبت بـه بـازیهـای رایانـه ای بالاتر از میزان میانگین است ، همچنین بررسی ها نشان داد که بین دانش امـور واقعـی و دانـش امـور رونـدی دانش آموزان نسبت به بازی های رایانه ای با میزان استفاده آنان از این بازی ها رابطـه مسـتقیم و مثبـت وجـود دارد؛ اما بین دانش امور مفهومی آنان با میزان استفاده از بازی های رایانه ای این رابطه برقرار نیسـت ، چنانچـه هر مقدار دانش امور مفهومی آنان نسبت به بازی های رایانه ای بالاتر نشان داده شد میزان استفاده آنان از این بازی ها به شکلی منظم ، کنترل شده و صحیح تر بود.
Machine summary:
"در پـژوهش حاضر از یک آزمـون در مـورد دانـش و یـک پرسشـنامه محقـق سـاخت در مـورد میـزان استفاده دانش آموزان پایه ششم ابتدایی از بازی های رایانه ای استفاده شـده اسـت کـه ایـن پرسشنامه با راهنمایی استاد راهنما و مشاور و همچنـین تعـدای از اسـاتید صـاحبنظر در ایـن زمینه ساخته شد، به این صورت که ابتدا در مورد پرسشنامه سوالاتی طراحـی شـد و اسـاتید نظرات خود را در مورد سوالات دادند سـپس سـوالات نامناسـب حـذف گردیـد، همچنـین سوالاتی توسط اساتید اضافه شد و در نهایت بعد از انجام تمام اصلاحاتی که اسـاتید اشـاره کرده بودند پرسشنامه برای اجرا حاضر گردید.
بحث و نتیجه گیری پاسخ سوال اول ابتدا باید بیان کنم برای بررسی دانش دانش آموزان چون پرسشنامه آماده ای در دست نبود محقق با کمک اساتید به ساخت یک پرسشنامه ١٥ سوالی همت ورزید کـه ایـن پرسشـنامه با توجه به گویه های دانـش ( امـور واقعـی، امـور مفهـومی، امـور رونـدی) طراحـی شـد و سوالات هر گویه را به طور جداگانه مورد تحلیل و بررسی قرار داد کـه نتـایج زیـر بدسـت آمد: دانش امور واقعی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی از بازی های رایانه ای نسبتا مطلوب بود به این معنا که نتایج تحلیل های آماری نشان داد که آنها در مورد اسامی، اصطلاحات ، تقسیم بندی ها و انواع بازی های دانش بالاتر از حد میانگین دارند."