Abstract:
هدف از این پژوهش بررسی رابطهی سبکهای مقابلهای و فرسودگی شغلی با عملکرد شغلی مدیران مراکز پیش دبستان شهر تهران است. پژوهش حاضر از نوع پژوهش های همبستگی است، جامعهی مورد مطالعه شامل مدیران و مربیان مراکز پیش از دبستان شهر تهران بوده و حجم نمونه طبق اصول علمی تعداد 90 نفر از مدیران و 270 نفر از مربیان، با استفاده از روش نمونهگیری چند مرحلهای تعیین شد. جهت جمعآوری دادهها از سه ابزار اندازهگیری: الف) پرسشنامهی سبکهای مقابلهای با متوسط ضریب پایایی %86 ،ب)پرسشنامه فرسودگی شغلی با متوسط ضریب پایایی% 83 وج) پرسشنامه عملکرد شغلی با متوسط ضریب پایایی %96 استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون رگرسیون چند متغیری) استفاده شد. یافتهها نشان داد که متغیر پیشبینی کنندهی عملکرد شغلی مدیران، سبک عقلانی بوده و 4/ 13 از درصد واریانس مربوط به عملکرد شغلی را تبیین میکند. ضرایب رگرسیون متغیر پیش بین نشان داد که سبک عقلانی مدیران بر عملکرد شغلی آنها تاثیر مثبتی دارد، ولی سبکهای هیجانی و انفصالی- اجتنابی بر عملکرد شغلیشان اثر منفی دارد. همچنین متغیّر پیشبینی کنندهی عملکرد شغلی مدیران، فرسودگی شغلی شامل مولّفههای (خستگی هیجانی، مسخ شخصیّت وکاهش کفایت شخصی) است و19درصد از واریانس عملکرد شغلی مدیران را تبیین میکند. در ضمن همهی خرده مقیاسهای فرسودگی شغلی مدیران (خستگی هیجانی، مسخ شخصیّت و کاهش کفایت شخصی) بر عملکرد شغلیشان تاثیر منفی دارند. نتایج از تاثیر فراوان متغیّرهای سبکهای مقابلهای و فرسودگی شغلی بر عملکرد شغلی مدیران مراکز پیش از دبستان شهر تهران اطّلاع میدهد. سبک مقابلهای هیجانی و هر سه مولّفهی فرسودگی شغلی بر عملکرد شغلی مدیران این مراکز آموزشی تاثیر منفی دارد.
Goal of the present research is studying relationship of coping style and job burnout with job performance of managers of pre-school centers of Tehran city. This research is correlation and compatible. Statistical universe of the present research is all managers and teachers of pre-school centers in the school year 2010-2011 and volume sample by using Kokran formula 90 managers were determined and by using multi stage sampling method 270 teachers were selected. In order to collect data it was used from 3 questionnaires including: A) coping style questionnaire (Rojer Jarousi and Najarian 1993) with 60 multiple choice questions consisting of 3 styles (rational, emotional, separation and avoidance), B) Maslash (1993) job burnout questionnaire consisting of 22 seven choices questions within 3 components (emotional exhaustion, depersonalization and lack of personal accomplishment) C) job performance questionnaire consisting of 40 five choice questions within 7 components (education management, educational planning, organizing, arrangement, health and financial administration, research in relation to education management, preparing and producing educational tools and ability of preventing from incidents). In order to analyze data it was used from descriptive statistics and inferential statistics (multi variable regression test). Results show that by using grades for coping style of managers it is possible to anticipate their job performance. Effect and ability of anticipation of logical style and emotional style is higher than separation and avoidance style. Logical style has positive relationship with emotional style and emotional style has negative and meaningful relationship with job burnout. By using grades for job burnout of managers, it is possible to anticipate their job performance and effectiveness of metaphoric personality was higher than emotional fatigue and therefore self efficiency is decreased. There is negative meaningful relationship between all 3 components of job performance of managers.
Machine summary:
از مشکلاتی که میتواند منجر به فرسودگی شغلی شود و از جنبه های منفی شغل مدیریت در این نوع مراکز است ، میتوان به : تغییرات مکرر قوانین و مقررات ، آیین نامه ها، تنش های مربوط به مسائل کودکان در محیط کار، نگرانیهای ناشی از عدم بازگشت سرمایه ، جا به جایی مکرر نیروها، اضطراب های ناشی از رقابت در حوزه کاری، عدم وجود والدین حمایت کننده ، عدم آشنایی والدین با مقررات جاری و تحمیل خواسته های غیرمعقول به مدیریت از سوی آن ها اشاره کرد ( فکرآزاد، ١٣٨٦:٨٨).
مقابله به یک سری از راهبردهای شناختی و رفتاری اشاره دارد توسط یک فرد برای اداره خواسته هایش در موقعیت های استرس زا و دشوار به کار می رود (فولکمن و مسکوتیز،٢٠٠٤) شیوه های مقابله که در این پژوهش مورد توجه قرار گرفته اند شامل شیوه ی عقلانی ٣، انفصالی ٤ ، هیجانی ٥ و اجتنابی ٦ است .
(1382:88 سبک های مقابله ای این افراد به عنوان مدیر مراکز آموزشی، در نوع عملکرد آن ها و متقابلا در فرسودگی شغلیشان تاثیر زیادی دارد، مدیران مراکز پیش از دبستان و آموزش اولیه باید خصوصیات ، رفتارها و قابلیت هایی را از خود نشان دهند.
بین سبک های مقابله ای (عقلانی، هیجانی، انفصالی – اجتنابی) با عملکرد شغلی مدیران مراکز پیش از دبستان رابطه وجود دارد.
بررسی فرضیه ی دوم : بین فرسودگی شغلی (خستگی هیجانی، مسخ شخصیت وکاهش کفایت شخصی) با عملکرد شغلی مدیران مراکز پیش از دبستان رابطه وجود دارد.