Abstract:
هدف این پژوهش آسیب شناسی شوراهای مدارس و ارائة راهکارهای مناسب برای
تقویت نقش شوراهای معلمان، مدرسه و دانش آموزی مدارس کشور است. نمونه آماری
براساس فرمول کوکران، 122 مدرسه بود که به روش نمونه گیری چندمرحله ای از
استانهای خوزستان، قم، خراسان شمالی، یزد، ایلام، اصفهان، سیستان و بلوچستان و شهر
تهران انتخاب شده است. این پژوهش غیر آزمایشی از نوع توصیفی است و داده ها با سه
روش پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده به تفکیک هر شورا گردآوری شد. برای تحلیل دادهها
استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان میدهد که ) T از آمار توصیفی و آمار استنباطی )آزمون
بخشی از آسیبهای فعالیت شوراها در مدارس کشور مربوط به وظایف مقرر آنها از لحاظ
محتوایی و اجرایی است که باید مورد اصلاح و بازنگری قرار گیرد. برخی از بندهای
وظایف هر سه شورا را می توان حذف کرد و برخی از موارد جدید را به آن افزود. در هر
سه شورا، برحسب رتبه عوامل محدودیت های مالی و زمانی با اهمیت همسان )تواما با
حدود 21 درصد( و عدم صراحت و شفافیت آیین نامه اجرایی مهمترین علل آسیب
شوراهای مدارس است. مطابق نتایج حاصل مهمترین راهکارهای تقویت شوراهای
مدارس عبارت اند از: 2. اصلاح و تغییر آیین نامه شوراها از نظر وظایف، اختیارات، منابع
مالی و زمان جلسات 1. ایجاد ارتباط ساختاری مناسب شوراهای درون مدرسه، میان
مدارس و با منطقه، استان و سطح وزارتخانه. همچنین پیشنهاد میشود برای تقویت نقش
شوراها در مدارس، مدیریت شوراهای معلمان و دانش آموزی را اعضای شورا انتخاب
کنند و مدیر مدرسه بر امور شوراها نظارت داشته باشد. در آیین نامه اجرایی ابلاغی،
وظایف هر شورا مشخص شده است ولی حدود اختیارات شوراها به طور دقیق مشخص
نیست. با توجه به اینکه شوراها از ارکان مدارس هستند، لازم است شرح اختیارات قانونی
هر شورا نیز تعیین شود.
Machine summary:
"- تأمین اعتبارات لازم برای برگزاری شورای مدرسه - دادن حق الزحمه به اعضای شرکت کننده - تشکیل جلسات شورا در ساعت غیر اداری - تعامل با شورای سایر مدارس - ارزیابی فعالیت شورا - حذف بند ٢ و ١٨ (نظارت بر حسن اجرای بخشنامه ها و تصمیم گیری در مورد دایر بودن مدرسه در ایام تعطیل ) و گنجاندن موضوع بند ٢١ (مهارتهای زندگی) در کتابهای درسی - وظایفی نیز پیشنهادشده است مانند بررسی نحوه کار معلمان ، بررسی مسائل مالی، ترغیب دانش آموزان به مطالعه ، همکاری در کارهای فرهنگی، تشکیل کلاسهای آموزش خانواده ، استفاده از نظرات صاحب نظران ، مشارکت در انتخاب مدیریت آموزشگاه ، تصمیم گیری در مورد برنامه های رفاهی و تفریحی معلمان شورای دانش آموزی بر اساس نتایج حاصل یکی از دلایل عدم استقبال دانش آموزان از حضور فعال تر در شوراهای دانش آموزی محدودیتهای مالی و به تبع آن ، اجرایی نشدن مصوبات و تصمیمات این شوراهاست ، بنابراین پیشنهاد شده است که اعتبار مناسب برای فعالیت این شوراها در برنامه مدارس پیش بینی گردد."