Abstract:
هدف پژوهش حاضر نیازسنجی اولیای دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه استان ایلام بوده است. حجم نمونه براساس فرمول مورگان338 نفر تعیین وشرکت کنندگان با بهره گیری از روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه نیازسنجی در پنج زمینه نیازهای: اجتماعی و تربیتی، جسمی، زیستی و بهداشتی، روانشناختی و تحصیلی، اخلاقی و مذهبی و اجتماعی و فرهنگی استفاده شده است. این پژوهش غیر آزمایشی و از نوع پیمایشی است. برای تحلیل داده ها آمار توصیفی (فراوانی، درصد و میانگین) و آمار استنباطی (آزمون فریدمن) به کار گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داده است که اولویت نیازهای اولیای دانش آموزان به ترتیب در زمینه های زیر میباشد: 1. جسمی، زیستی و بهداشتی (مهمترین نیازدر این زمینه،آموزش عادات بهداشتی به فرزندان و آشنایی والدین با مراقبت های بهداشتی در دوران بلوغ است.) 2. اخلاقی و مذهبی (مهمترین نیاز در این زمینه، آموزش اصول و شیوه های تربیت دینی(حجاب و نماز به فرزندان و روش های ایجاد باورهای مذهبی است.) 3. روانشناختی و تحصیلی(مهمترین نیازدر این زمینه، آشنایی با تاثیر روابط نامناسب میان والدین بر پیشرفت تحصیلی فرزندان، نقش تغذیه در تسهیل یادگیری فرزندان،روش صحیح مطالعه و حل مشکلات تحصیلی فرزندان است.) 4. اجتماعی و فرهنگی (مهمترین نیاز در این زمینه، آشنایی والدین با فناوریهای نوین، رایانه، موبایل، شبکه های اجتماعی و کنترل روابط فرزندان با دوستان اجتماعی است.) 5. اجتماعی و تربیتی(مهمترین نیاز در این زمینه،راهنمایی فرزندان در جلوگیری از گرایش به اعتیاد، نحوه برخورد با رفتارهای نادرست، شیوه های درست انتخاب دوستان و نحوه برقراری ارتباط با فرزندان است.)
Machine summary:
"Parent Education Core Curriculum Framework این دوره های آموزشی مورد توجه قرار می گیرد و آیا در این زمینه نیازسنجی صورت گرفته یا می گیرد؟ گروه دین و اندیشه خبرگزاری مهر (١٣٩٢)، در مطالعات خود به این نکته دست یافتند که توجه به نیازهای متنوع والدین به منزلۀ مهم ترین مسأله در آموزش خانواده ، انجام نیازسنجی آموزشی در هر منطقه آموزشی و شناسایی اولویتهای آموزشی آنها، قبل از برگزاری دوره های آموزشی ضروری است .
نتایج آزمون فریدمن برای اولویت بندی نیازهای اجتماعی و فرهنگی عنوان نیاز میانگین رتبه اولویت درجه آزادی نتیجه آزمون فریدمن سطح معناداری 1 طرح روشهایی برای استفادة بهینۀ فرزندان از شبکه های اجتماعی مجازی و کنترل روابط با دوستان اجتماعی (جنس مخالف ) 4/44 1 6 73/92 0/000 2 آشنایی والدین با تأثیر ماهواره و شبکه های اجتماعی بر شخصیت فرزندان 4/25 2 3 آشناسازی والدین با مسئله تهاجم فرهنگی و اثرات ناشی از آن 4/17 3 4 چگونگی برقراری ارتباط و مهارتهای زندگی 3/97 4 5 آگاهی دادن به خانواده ها در زمینه استفاده از لپ تاپ و موبایل 3/84 5 6 تبیین مشکلات و انحرافات اجتماعی فرزندان 3/80 6 7 آشنایی والدین با فناوریهای نوین (رایانه ، موبایل ، ..."