Abstract:
هدف از این پژوهش تعیین اثر قصه های قرآنی بر مهارت پرسشگری دانش آموزان پسر پایه دوم متوسطه منطقه 5 شهر تهران در سال تحصیلی 95-1394بود. این پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون باگروه آزمایش و کنترل ومرحله پیگیری بود.حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران تعیین و با بهره گیری از روش نمونه گیری چندمرحله ای تعداد60 نفر از دانشآموزان به صورت تصادفی انتخاب شدند. نمونه انتخاب شده به دو گروه مساوی تقسیم شده و به حکم قرعه یک گروه به عنوان گروه آزمایشی (30 دانش آموز) و گروه دیگر به عنوان گروه کنترل(30 دانش آموز) مشخص شد.برای گردآوری داده ها از پرسشنامه مهارتهای پرسشگری بکوجیساپ(2004)که دارای 49 سوال 5 گزینه ای در 5 خرده مقیاس(پیچیدگی، تحول، تردید و تغییر، جهان شمولی و انگیزش) میباشد، استفاده شد. برای تحلیل داده ها آمار توصیفی و آماراستنباطی (آزمون لوین، تحلیل کوواریانس و t همبسته) به کار گرفته شد. نتایج پژوهش، ضمن تایید فرضیه های تحقیق، نشان داد مهارتهای پرسشگری دانش آموزانی که قصه های قرآنی را دریافت کرده بودند به طور معناداری بالاتر از مهارتهای پرسشگری دانش آموزانی است که قصه های قرآنی را دریافت نکرده اند. همچنین قصه های قرآنی بر مهارت پرسشگری موثر بوده و در طول زمان از پایداری مناسبی برخورداراست. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که قصه های قرآنی روشی موثر برای ارتقای مهارتهای پرسشگری دانش آموزان است.
Machine summary:
"نتایج پژوهش شکیبایی و همکاران (١٣٨٩) مؤید آن است که مهارت پرسشگری و ابعاد آن (پیچیدگی، تحول ، تردید و تغییر، جهان شمولی و انگیزش ) در دانش آموزان با بیان داستان افزایش می یابد.
بر اساس شواهد موجود این پژوهش کوششی در پاسخ به این سؤال است که آیا آموزش قصه های قرآنی بر مهارت پرسشگری(پیچیدگی، تحول ، تردید و تغییر، جهان شمولی و انگیزش ) دانش آموزان مؤثر است ؟ فرضیه های پژوهش ١.
آموزش قصه های قرآنی بر مهارت پرسشگری (پیچیدگی، تحول ، تردید و تغییر، جهان شمولی و انگیزش ) دانش آموزان موثر است .
اثر قصه های قرآنی بر مهارت پرسشگری(پیچیدگی، تحول ، تردید و تغییر، جهان شمولی و انگیزش ) دانش آموزان در طول زمان از پایداری مناسب برخوردار است .
بررسی فرضیه اول پژوهش قصه های قرآنی بر مهارت پرسشگری (پیچیدگی، تحول ، تردید و تغییر، جهان شمولی و انگیزش ) دانش آموزان پسر پایه دوم متوسطه تاثیر دارد.
بنابراین ، نتایج نشان دهنده آن است که آموزش قصه های قرآنی مهارت پرسشگری دانش آموزان مورد مطالعه را افزایش داده است و این افزایش نیز از نظر آماری معنادار میباشد .
(P<0/05) بررسی فرضیه دوم پژوهش اثر قصه های قرآنی بر مهارت پرسشگری (پیچیدگی، تحول ، تردید و تغییر، جهان شمولی و انگیزش ) دانش آموزان در طول زمان از پایداری مناسبی برخوردار است .
بحث و نتیجه گیری یافته های پژوهش حاضر نشان داد آموزش قصه های قرآنی بر مهارت پرسشگری دانش آموزان موثر و در طول زمان از پایداری مناسبی برخوردار است ."