Machine summary:
ارزیابی متوازن (به تصویر صفحه مراجعه شود) ولی نادیقمی/مجید زارع در محیط رقابتی امروز،بقای بنگاههای اقتصادی در گرو بهبود مستمر عملکرد به منظور حفظ و افزایش توان رقابتی و کسب منافع بیشتر است.
ارزیابی عملکرد از طریق روشهای سنتی یا جدید وضعیت شرکت را در مقایسه با روند گذشته، وضعیت رقبا و اهداف از پیش تعیین شده مورد بررسی قرار داده و از نتایج آن جهت شناسایی نقاط ضعف و قوت،تدوین برنامهها و اهداف آتی و نیز اعطای پاداش عملکرد به مدیران و کارمندان استفاده میشود.
در ارزیابی عملکرد براساس روشهای سنتی یا جدید وضعیت شرکت در مقایسه با روند گذشته، وضعیت رقبا و اهداف از پیش تعیین شده مورد بررسی قرار میگیرد و از نتایج آن جهت شناسایی نقاط ضعف و قوت،تدوین برنامهها و اهداف آتی و نیز اعطای پاداش عملکرد به مدیران و کارمندان استفاده میشود.
کاپلان و نورتن منطق ارزیابی متوازن را چنین بیان میدارند:معیارهای مالی که حکایت از رویدادهای گذشته دارد،برای ارزیابی عملکرد شرکتهای عصر صنعتی که در آن ایجاد قابلیتهای بلندمدت و روابط با مشتریان عوامل حیاتی در کسب موفقیت به شمار نمیآمد، کافی بود.
به عنوان (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل(1)اجزای ارزیابی متوازن مثال ارزیابی و تجزیه تحلیل برخی از فرایندهایی که بر بهبود روابط با مشتریان است،ممکن است،با طرح سوالهایی نظیر موارد ذیل آغاز میشود: 1-آیا سازمان از مکانیسم مناسبی برای شناسایی و تشخیص انتظارات و نیازهای بالقوه مشتریان خود برخوردار است؟ 2-آیا ارسال محصولات و ارائه خدمات به مشتریان به صورت کارآ،قابل اطمینان و مسئولانه انجام میپذیرد؟ 3-آیا خدمات پس از فروش به گونهای است که بتواند رضایت مشتریان را جلب کند؟ (شکل 1) منابع و مأخذ: 1- KAPLAN,ROBERT,AND AL,MANAGEMENT ACCOUNTING,2 THEDITION,1997.