Abstract:
این پژوهش با هدف تعیین عوامل مؤثّر بر تابآوری تحصیلی در سه سطح فردی- شخصیتی، خانواده و مدرسه به صورت پیمایشی و با روش نمونهگیری خوشهای روی 250 دانشآموز، 192 دختر و 58 پسر در مقطع متوسّطة مناطق کمتر توسعهیافته در شهرستان مبارکه انجام شده است. نتایج حاصل از رگرسیون سلسلهمراتبی (HLM) نشان میدهد که متغیّرهای سطح فردی (عزّت نفس و انگیزش تحصیلی) و سطح خانواده (سرمایة اجتماعی خانواده) تأثیر معناداری بر تابآوری تحصیلی دارند. همچنین برخلاف ارتباط متغیّرهای سطح مدرسه با تابآوری تحصیلی با ورود متغیّرهای سطوح دیگر در مدل نهایی، این تأثیر غیرمعنادار میشود. در نهایت بر اساس یافتههای مذکور، پیشنهادهایی برای بهبود تابآوری تحصیلی ارائه شده است.
Machine summary:
"com مسعود غفاری، دانشجوی دکتری جامعهشناسی، دانشگاه کاشان، اصفهان، ایران چکیده این پژوهش با هدف تعیین عوامل مؤثر بر تابآوری تحصیلی در سه سطح فردی- شخصیتی، خانواده و مدرسه به صورت پیمایشی و با روش نمونهگیری خوشهای روی 250 دانشآموز، 192 دختر و 58 پسر در مقطع متوسطة مناطق کمتر توسعهیافته در شهرستان مبارکه انجام شده است.
نتایج پژوهش کهریزی (1393) - Foster - Khalaf - Heaton - academic resilience - Alva بیان میکند که بین تابآوری و رضایت از زندگی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطة شهر کرمانشاه و بین میزان تابآوری و عملکرد دانشآموزان رابطة مثبت و معناداری وجود دارد.
نتایج پژوهش کانینگهام و سوانسون 9 (2010) نشان میدهد که تابآوری تحصیلی با حمایت دریافتی از مدرسه، خودکارآمدی تحصیلی و سابقۀ کاری - Catteral - Martin - Borman and Overman - Brown - Morales - Sinay - Durham - Perez, Little & Henrich - Cunningham & Swanson مادر رابطه دارد.
محیط خانوادگی که در آن حداقل یکی از والدین، صمیمی و حمایتکننده باشد و - Jung - Pajares - Eccles and Wigfield - Sander - Bui - Wright & Fitzpatrick امکان پرورش رابطة دلبستگی خوب بین کودک و والد را فراهم کند، میتواند عامل محافظتی مهمی برای تابآوری تحصیلی دانشآموزان باشد.
این متغیر، سه خردهمقیاس انگیزش درونی، انگیزش بیرونی و بیانگیزه - Clercq - Reininger - Jung - Rosenburg - Cunningham & Swanson - academic motivation دارد و برای سنجش آن از گویههای مقیاس انگیزش تحصیلی وارلند 1 و دیگران (1993) استفاده شده است."