Abstract:
جامعه آماری پژوهش شامل 32332 معلم تربیت بدنی بود. 16235 زن و 16097 نفر مردبودند. بر اساس جدول مورگان اندازه نمونه تحقیق 10 درصد از حجم جامعه بود که زنان16235 نفرو مردان 16097 نفربودند.استانهای کشور بر اساس مناطق جغرافیایی ، مشترکات فرهنگی ،زبانی و نژادی به پنج منطقه ( شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز)تقسیم شدند. روشهای آماری شامل تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی بنفرونی بود.روش انجام آزمون هاشامل هشت ایستگاه وشش رکورد بود. نتایج نشان داد بین قد، وزن و BMI معلمان تربیت بدنی زن و مرد به تفکیک مناطق پنج گانه کشور تفاوت معنی دار وجود داشت ( 001/ 0 > P). مردان منطقه جغرافیای شمال وزنان منطقه جغرافیایی جنوب درآمادگی جسمانی بهترین بودند ( 001/ 0 > P). مردان وزنان در مناطق مرکزی درآزمون های آمادگی جسمانی ضعیف ترین بودند.مردان از مناطق جنوبی در مهارت های ورزشی بهترین وزنان در مرکز ضعیف ترین بودند( 001/ 0 >P ). در مجموع می توان گفت برنامه های تربیت بدنی در مناطق جعرافیایی شمال و جنوب از مرکزموثرتربوده است.
In This research total population was 32332 with 16235 women and with 16097men. The sample size Based on Morgan's protocol was 10 percent who selected from 31 providences. The provinces based on common cultures, race and languages and divided to five geographical areas (North, sought, West, East and central). Data collection provided in all of providences by educated representatives in research variables. Statistics methods were repeated measure (ANOVA) and post hoc was Bonferoni test. There were planned eight stations and six records to access the sport skills and physical fitness tests. The results showed there were significant differences among Height, weight and BMI in all geographical area (P≤0.001).The men from were North area and the women from south area were best in physical fitness. Men and women from central area were the weakest in physical fitness tests. Men from south area were best in sport skills and men and women from central area were the weakest .In general, physical education programs in north and south area of country has been more effective than other areas