Abstract:
محرومیت زنان از حقوق بشری شان در طول تاریخ یکی از چالش برانگیزترین
موضوعات حقوق بشری بوده است. در این میان حقوق غیرمالی زنان بسیار
مورد غفلت واقع شده است تا جایی که هنوز هم از بسیاری از حقوق از جمله
حق تعلیم و تربیت، حق صحت، حق ملکیت، حق کار، حق آزادی در ازدواج و ... محروم هستند. حقوق غیرمالی زن در اسلام یکی از مباحث عمده و قابل تامل در جامعه ی اسلامی بوده و دیدگاه ها و نظریات متعدد و حتی در مواردی متناقض نسبت به هم از سوی علماء و محققان اسلامی در این مورد مطرح
بوده است. در واقع می بایست زنان به عنوان نیمی از پیکره ی جامعه ی انسانی از حقوق و امتیازات مساوی و برابر با مردان در زندگی اجتماعی و خانوادگی برخوردار بوده و هیچ تفاوت یا تمایزی بین زن و مرد در حقوق و امیتازات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی وجود ندارد، اما آنچه را که بیشتر علماء
می پذیرند و مستندات قرآنی نیز آن را تایید می کند، نظریه ی تساوی زنان و مردان در تمام زوایای زندگی اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی است که خوشبختانه در شرایط کنونی به عنوان یکی از مباحث مطرح در این زمینه توسط علماء و دانشمندان اسلامی مورد توجه و دقت قرار دارد.
In history، deprivation of women have been one of the most challenging human rights issues. The Non-financial rights of women been badly neglected. They have been denied many rights such as the right to education، right to health، right to property، right to work، freedom of marriage and .... The Nonfinancial rights of women in Islam have been one of the major issues on the Islamic community. Attitudes and several views (even contradictory to each other) have been raised by clerics and Islamic scholars in this case. In fact، women، as half of human society، should have equal rights and privileges with men in social and family life. There are not any difference or distinction between men and women in the rights and privileges of social، economic، cultural and political but the thing accept clerics Quran verses also confirms them، is theory of equality of women and men in all aspects of social، cultural، economic and political that in the current situation as one of the main issues is considered by clerics and Islamic scholars.
Machine summary:
"در واقـع می بایسـت زنان بـه عنـوان نیمی از پیکـره ی جامعه ی انسـانی از حقـوق و امتیـازات مسـاوی و برابـر بـا مـردان در زندگـی اجتماعـی و خانوادگی برخـوردار بـوده و هیـچ تفـاوت یـا تمایـزی بیـن زن و مـرد در حقـوق و امیتـازات اجتماعـی ، اقتصـادی ، فرهنگی و سیاسـی وجـود ندارد، امـا آنچه را که بیشـتر علماء می پذیرنـد و مسـتندات قرآنـی نیـز آن را تأییـد می کنـد، نظریـه ی تسـاوی زنـان و مـردان در تمـام زوایـای زندگـی اجتماعـی ، فرهنگـی ، اقتصادی و سیاسـی اسـت که خوشـبختانه در شـرایط کنونـی به عنوان یکـی از مباحث مطرح در این زمینه توسـط علمـاء و دانشـمندان اسـلامی مـورد توجه و دقت قـرار دارد.
» در بنـد ج مـاده ی ٧٦ نیـز، جهانی بـدون تبعیض جنسـی را مـد نظـر قـرار گرفته و اظهـار می دارد: «تشـویق احتـرام به حقوق بشـر و آزادی هـای اساسـی بـرای همـه بدون تمایـز از حیث نـژاد، جنس ، زبان یـا مذهب و تشـویق شناسـایی ایـن معنـی کـه ملل جهـان بـه یکدیگـر نیازمندند.
در واقـع ایـن آیـات ، تفکـر غلط پدر سـالاری یا مـرد سـالاری و تحمیل یک رأی و نظـر و اعمـال سـلیقه را نفـی می کنـد و زن و شـوهر را بـه همدلـی و هـم رأیـی ترغیـب می کنـد؛ لـذا در حقـوق مدنـی نیز مـاده ١١٠٤ بـه این موضوع اشـاره دارد کـه : «زوجیـن بایـد در تشـیید مبانـی خانـواده و تربیـت اولاد خـود بـه یکدیگر معاضـدت نمایند."