Abstract:
فضای سایبری به عنوان عنصری جدایی ناپذیر در زندگی مدرن امروز و زمینه ای برای دستیابی به اطلاعات در هر نقطه از جهان است . این شرایط می تواند به عنوان یک فرصت در نظـر گرفتـه شـود؛ امـا در صـورت عـدم اتخاذ تدابیر لازم ، آسیب هایی را نیز برای جامعه به همراه خواهد داشت . در پیونـد بـا آسـیب هـای موجـود در فضای سایبری با دو چالش اساسی روبرو هستیم . نخست آنکه ، راهکارهای پیشگیرانه کدام است ؛ دوم اینکـه ، راهکار باید مبتنی بر چه اصولی باشد تا اثرگذاری بیشتری داشته باشد. لذا، هدف این مقاله تبیین نقش آموزش در پیشگیری آسیب های فردی - روانی فضای سایبر اسـت . روش پـژوهش در ایـن مقالـه ، توصـیفی و از نـوع همبستگی است . جامعة آماری این تحقیق شامل دانشجویان و اسـاتید گـروه کـامپیوتر دانشـگاه آزاد اسـلامی کرج به تعداد ١٥٠ نفر است . با توجه به این که پیشگیری از آسیب های موجود در فضای سایبری ، امری بسـیار حیاتی است ؛ در این مقاله بر اساس روش تحقیق توصـیفی - کتابخانـه ای و بررسـی منـابع ، آمـوزش بـه عنـوان راهکار پیشنهادی برای پیشگیری از آسیب های فضای سـایبری معرفـی شـد. امـا بـرای اینکـه آمـوزش دارای بیشترین اثرگذاری باشد، باید بر اساس اصول و قواعد تعلیم و تربیت ارائه شود. چنین به نظر می رسد به سـامان رساندن آموزش با استفاده از اصول اساسی تعلیم و تربیت اسلامی می تواند موجب ورود علاقه مندان به حـوزة فناوری بر پایة اندیشه های اسلامی و پیشگیری بهتر از آسیب پـذیری شـود کـه بهتـرین شـکل ایـن فرآینـد در همکاری بین حوزة علمیه ، والدین و رسانه های تبلیغاتی با آموزش و پرورش صورت می گیرد.
Machine summary:
"تبیین نقش آموزش مبتنی بر تعلیم و تربیت اسلامی در پیشگیری از آسیب های فردی -روانی فضای سایبری تاریخ دریافت : ١٣٩٤/١١/٨ تاریخ پذیرش : ١٣٩٥/٠٢/٢٢ از صفحة ٩ تا ٣٦ علی نایب پور 1 ، سید محمدرضا موسوی 2 چکیده فضای سایبری به عنوان عنصری جدایی ناپذیر در زندگی مدرن امروز و زمینه ای برای دستیابی به اطلاعات در هر نقطه از جهان است .
از روش های دستیابی به این اصل مهم ، آن است که از همـان دوران کـودکی و در مدارس ، کودکان و نوجوانان را با فضای سایبری و مزایا و آسیب هـای آن آشـنا سـازیم و لزوم استفادة صحیح از این جامعة مجازی را برای آن ها تبیین کنیم که این آموزش بایـد بر اساس اصول تعلیم و تربیت اسلامی انجام پذیرد.
با توجه به نتایج به دست آمده از بررسی فرضیه های اول تا پنجم و اثبات آن ها می توان با اطمینان ٩٥ درصـد نتیجـه گرفـت کـه ازنظر اعضای جامعة مورد مطالعه ، آموزش مبتنی بر تعلیم و تربیت اسلامی در پیشگیری از آسیب های فردی -روانی فضای سایبر تأثیر دارد.
در این مقاله با بررسی منابع و کتاب ها به خصوص نظریه هـای متفکـر شـهید، علامـه مرتضی مطهری به عنوان اندیشمند اسلامی در خصوص اصول تعلـیم و تربیـت اسـلامی ، اصولی برای مقابله با آسیب های فردی -روانی موجود در فضای سایبری ارائه شد که ایـن اصول ، از سویی لازمة تعلیم و تربیت اسلامی و از سویی ، لازمة پیشگیری از آسـیب هـای فضای سایبری هستند و لزوم توجه به این اصـول مـی توانـد در آمـوزش و پیشـگیری از آسیب های فضای سـایبری بسـیار مـؤثر باشـد."