Abstract:
ﻫﻤﻮاره از ﺳﻮی ﻣﺤﻘﻘﺎن ﮐﻮﺷﺶ ﻫﺎی ﺑﺴﯿﺎری ﺑﺮای ﺗﺒﯿﯿﻦ ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﯽ اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﻧﮑﺘﻪ ﺑﺮای ﮐﻨﺘﺮل و ﮐﺎﺳﺘﻦ از آﺳﯿﺐ ﻫﺎی رواﻧﯽ در ﺟﺎﻣﻌﻪ اﻣﺮوزی، ﯾﺎﻓﺘﻦ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎﯾﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ روی ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﯽ ﮔﺬارد. ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ، ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﻪ وﯾﮋﮔﯿﻬﺎی ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ وﺳﺒﮑﻬﺎی ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ای ﺑﺎﺳﻼﻣﺖ روان ﻣﻌﻠﻤﺎن ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﺗﮑﺎب در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 94- 1393 اﺳﺖ. ازﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ )766 ﻧﻔﺮﻣﻌﻠﻢ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﺗﮑﺎب(، ﺗﻌﺪاد 255 ﻧﻔﺮ از ﻣﻌﻠﻤﺎن ﺑﻪ روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﺗﺼﺎدﻓﯽ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. روش ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ، روش ﻋﻠﯽ-ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ای ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﭘﺲ ازﺟﻤﻊ آوری داده ﻫﺎﺑﺎاﺳﺘﻔﺎدﻫﺎزروش ﻫﺎی آﻣﺎری، رﮔﺮﺳﯿﻮن ﭼﻨﺪﮔﺎﻧﻪ وآزﻣﻮن ﭘﯿﺮﺳﻮن، ﺑﻪ ﺗﺠﺰﯾﻪ وﺗﺤﻠﯿﻞ داده ﻫﺎ ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪ. ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎی ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﺸﺎن دادﮐﻪ ﺑﯿﻦ وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎی ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ و ﺳﺒﮏ ﻫﺎی ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ای ﺑﺎ ﺳﻼﻣﺖ روان ﻣﻌﻠﻤﺎن ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﺎداری وﺟﻮددارد. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻠﯿﻞ رﮔﺮﺳﯿﻮن ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎی ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ و ﺳﺒﮏ ﻫﺎی ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ای ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ 35/9 و 28/6 درﺻﺪ از ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﯽ را ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻧﺘﺎﯾﺞ آزﻣﻮن T ﻣﺴﺘﻘﻞ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﺑﯿﻦ وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎی ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ ﺳﺒﮏ ﻫﺎی ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ای و ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﯽ زﻧﺎن و ﻣﺮدان در ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎی رواﻧﮋﻧﺪی، ﺑﺮوﻧﮕﺮاﯾﯽ- دروﻧﮕﺮاﯾﯽ، اﺷﺘﯿﺎق ﺑﻪ ﺗﺠﺎرب ﺗﺎزه ﺗﻮاﻓﻖ ﭘﺬﯾﺮی و ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ ﭘﺬﯾﺮی و ﺳﺒﮏ ﻫﺎی ﻣﺴﺌﻠﻪ ﻣﺪار، ﻫﯿﺠﺎن ﻣﺪار و اﺟﺘﻨﺎب ﻣﺪار ﺗﻔﺎوت وﺟﻮد دارد. ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮان ﻧﺘﯿﺠ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪﮐﻪ وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎی ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ و ﺳﺒﮏ ﻫﺎی ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ای ﻣﻌﻠﻤﺎن ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺳﻼﻣﺖ روان آﻧﺎن را ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﻧﻤﺎﯾﺪ.
Machine summary:
"همچنین نتایج آزمون T مستقل نشان داد که بین ویژگی های شخصیتی، سبک های مقابله ای و سلامت روانی زنان و مردان در مولفه های روانژندی، برونگرایی- درونگرایی، اشتیاق به تجارب تازه ، توافق پذیری و مسئولیت پذیری و سبک های مسئله مدار، هیجان مدار و اجتناب مدار تفاوت وجود دارد.
000 با توجه به آماره های توصیفی جدول شماره ٦ مشاهده می گردد که میان سبک های مقابله ای مسئله مدار و هیجان مدار با ویژگی های شخصیتی معلمان در بیشتر ضرایب ، همبستگی مثبت و معناداری در سطح خطای کوچکتر از ٠١/.
نتایج پژوهش نشان می دهد که معلمان در برخورد با مشکلات و موقعیت های تنش زا، از روش سبک مقابله ای مسئله مدار بیشتر از سبکهای هیجان Investigate the relationship between personality characteristics and coping styles teachers and mental health Zainab Ashrafi 1, Abdollah Aali Shirmard2, Mojtaba Dehdar 3 1.
با توجه به اینکه در بیشتر سبک های مقابله ای تفاوت معناداری میان دو گروه مشاهده نشد لذا فرض صفر تایید و فرض تحقیق رد می گردد نتایج تحقیق با نتایج تحقیق همپل (٢٠٠٧) و دی ارلا (٢٠٠٣) مغایر بوده به طوری که همپل در پژوهش خود نشان داد که دختران از روش های کنار آمدن هیجان مدار بیش تر استفاده می کنند و راهبرد مقابله ای ناسازگارانه مثل برون ریزی عاطفی، نشخوارهای ذهنی، اجتناب و کناره گیری را نسبت به پسران بیش تر به کار می برند."