Abstract:
ﻫﺪف اﺻﻠﯽ اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮرﺳﯽ اﺛﺮ ﺑﺨﺸﯽ آﻣﻮزش ﻣﻬﺎرت اﺑﺮاز وﺟﻮد ﺑﺮ رواﺑﻂ ﺑﯿﻦ ﻓﺮدی و ﮐﺎﻫﺶ اﺳﺘﺮس ادراک ﺷﺪه در ﺑﯿﻦ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﺗﺒﺮﯾﺰ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﮐﻠﯿﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ ﺷﻬﺮ ﺗﺒﺮﯾﺰ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ و ﻧﻤﻮﻧﻪ آﻣﺎری ﺷﺎﻣﻞ 40 ﻧﻔﺮ )20 ﻧﻔﺮﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ و 20 ﻧﻔﺮﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل( از داﻧﺶ آﻣﻮزان اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﭼﻨﺪ ﻣﺮﺣﻠﻪای از ﺑﯿﻦ اﯾﻦ ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. روش اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﯿﻤﻪ آزﻣﺎﯾﺸﯽ و ﻃﺮح ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻧﯿﺰ ﭘﯿﺶ آزﻣﻮن ﭘﺲ آزﻣﻮن ﺑﺎ ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﺟﻬﺖ اﻧﺪازه ﮔﯿﺮی ﻣﺘﻐﯿﺮ ﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ از آزﻣﻮن ﻫﺎی ﺧﺮده ﻣﻘﯿﺎس رواﺑﻂ ﺑﯿﻦ ﻓﺮدی و ﻣﻘﯿﺎس اﺳﺘﺮس ادراک ﺷﺪه اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﭘﺲ از اﻧﺘﺨﺎب آزﻣﻮدﻧﯿﻬﺎ و ﺗﻌﯿﯿﻦ ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ و ﮐﻨﺘﺮل، در ﻃﯽ ﺟﻠﺴﻪ ﺣﻀﻮری روﻧﺪ اﺟﺮا و ﺗﺎرﯾﺦ ﺷﺮوع آﻣﻮزش ﺑﻪ آﻧﻬﺎ ﺗﻮﺿﯿﺢ داده ﺷﺪ. ﻗﺒﻞ از ﺷﺮوع اوﻟﯿﻦ ﺟﻠﺴﻪ، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ ﺑﻪ آﻧﻬﺎ داده ﺷﺪ و در ﻋﯿﻦ ﺣﺎل ﺑﻪ اﻋﻀﺎی ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل ﻧﯿﺰ ﻫﻤﯿﻦ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﺎ داده ﺷﺪ ﺟﻠﺴﺎت آﻣﻮزﺷﯽ ﺑﺎ ﺷﺮﮐﺖ ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ ﺑﺮﮔﺰار ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮐﻮوارﯾﺎﻧﺲ (MANCOVA) ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ آﻣﻮزش ﻣﻬﺎرت اﺑﺮاز وﺟﻮد ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﻌﻨﯽ داری ﺑﺮ رواﺑﻂ ﺑﯿﻦ ﻓﺮدی (0.005<P)و اﺳﺘﺮس ادراک ﺷﺪه (0.002<P) داﻧﺶآﻣﻮزان ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ داﺷﺘﻪ اﺳﺖ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺳﻮدﻣﻨﺪی وﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﻬﺎرت اﺑﺮاز وﺟﻮد را ﺑﺮ رواﺑﻂ ﺑﯿﻦ ﻓﺮدی و اﺳﺘﺮس ادراک ﺷﺪه داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ ﺗﺄﯾﯿﺪ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.
Machine summary:
"جدول ٦: نتایج آزمون معنی داری تحلیل کوواریانس چندمتغیره روی نمرات روابط بین فردی منبع تغییرات مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین مجذورات F سطح معنی داری مجذورات اتا پیش آزمون 1106/11 1 1106/11 1/81 0/003 0/793 عضویت گروهی 1145/27 1 1245/94 1/37 0/005 0/856 خطا 8974/26 38 17/45 طبق نتایج جدول ٦ و با توجه به مقدار١/٨١ =F و سطح معنی داری کمتر از ٠/٠٥، دراین جدول اثر تعامل معناداری کمتر از (٠/٠٥) را نشان می دهد بنابراین نتیجه گرفته می شود که بین نمرات پس آزمون گروههای آزمایش و کنترل پس از نمرات پیش آزمون تفاوت معنی داری وجود دارد؛ به عبارت دیگر میتوان گفت که آموزش مهارت های ابراز وجود به گروه آزمایشی باعث افزایش مولفه ی روابط بین فردی در آنها شده است ، لذا فرضیه اول تایید می شود.
جدول ٨: نتایج آزمون معنی داری تحلیل کوواریانس چندمتغیره روی نمرات استرس ادراک شده منبع تغییرات مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین مجذورات F سطح معنی داری مجذورات اتا پیش آزمون 6012/13 1 452/85 1/85 0/000 0/865 عضویت گروهی 6245/45 1 485/14 2/47 0/002 0/748 خطا 687/36 38 15/35 طبق نتایج جدول ٨: و با توجه به مقدار٢/٤٧ =F و سطح معنی داری کمتر (٠/٠٥) دراین جدول اثر تعامل معناداری کمتر از (٠/٠٥) را نشان می دهد بنابراین نتیجه نشان می دهد که بین نمرات پس آزمون گروههای آزمایش و کنترل پس آزمون پس از تعدیل نمرات پیش آزمون تفاوت معنی داری وجود دارد به عبارت دیگر میتوان گفت که آموزش مهارت های ابراز وجود به گروه آزمایشی باعث کاهش مولفه ی استرس اداراک شده در آنها شده است ، لذا فرضیه دوم تایید می شود."