Abstract:
دوزبانگی موضوعی آشنا و فراگیر در جوامع امروزی بهویژه در کشور ایران است که برطبق نتایج پژوهشها از لحاظ تعلیم و تربیت آثار خاص خود را دارد. هدف این پژوهش تعیین اندازه اثر ترکیبی پیامدهای شناختی- تحصیلی دوزبانگی براساس پژوهشهای داخل کشور بهوسیله یک روند تحقیقی فراتحلیل است. جامعه آماری به تحقیقات در دسترس مرتبط با پیامدهای شناختی - تحصیلی دوزبانگی در داخل کشور مربوط میشود که پس از لحاظ ملاکهای ورود و خروج در نهایت نتایج کمّی 21 تحقیق تحلیل شدند. ترکیب اندازههای اثر اختلاف فراگیران دوزبانه نسبت به تکزبانه حاصل از این تحقیقات نشان دادند که بهصورت کلی دوزبانهها نسبت به تکزبانهها از لحاظ شناختی ضعیفتر هستند (27/0-=ES). این تفاوت در بیش از دو سوم اندازههای اثر تحقیقات اولیه مشاهده شد. با این وجود با تحلیلهای دقیقتر مشخص شد که تفاوتهای معنادار بین دو گروه در شاخصهای تحصیلی است (36/0-=ES) و در شاخصهای پایه شناختی همچون هوش بین دو گروه تفاوت معناداری وجود نداشت (10/0-=ES). همچنین تحلیلهای تکمیلی نشان دادند که از بین بازدههای مرتبط با پیشرفت تحصیلی بزرگترین اندازه اثر اختلاف بین دو گروه دوزبانه و تکزبانه در دروسی همچون نوشتن و خواندن است تا در دروسی مانند ریاضی و علوم. دیگر یافته این بخش از تحلیلها نشان داد که زبان دوزبانهها میتواند بر شاخصهای اندازه اثر تفاوت دوزبانهها از تکزبانهها تأثیر گذار باشد.
Bilingualism is a familiar and widespread issue in current societies، particularly in Iran that has its own special educational effects according to study results. The purpose of this study was to determine the combined effect size of bilingualism cognitive-academic outcomes based on studies conducted in Iran through a meta-analytic procedure. In this study، the statistical population is concerned the available studies related to bilingualism cognitive-academic outcomes. Finally، considering inclusion and exclusion criteria، quantitative results of 21 studies were analyzed. The combination of difference effect sizes between bilingual and monolingual learners showed that overall، compared with monolingual learners، bilingual ones were weaker in terms of cognitive (ES=-.27). This difference was observed in more than two-thirds of the primary study effect sizes. However، more detailed analysis revealed that there were significant differences between the two groups in academic indicators (ES =-.36) and about basic cognitive indicators such as intelligence، no significant differences were observed between the two groups (ES=-.10). Also، additional analysis showed that the greatest difference between the bilingual and monolingual subjects was in writing and reading than in math and science. Other findings revealed that type of language in bilingual learners could influence difference effect size indicators between monolingual and bilingual people.
Machine summary:
"نکته دیگری که ذکر آن لازم است به این یافته فراتحلیل حاضر مربوط می شود که بیشترین اندازه های اثر تفاوت فراگیران دوزبانه از تک زبانه ها در شاخص های شناختی مشاهده شد که مرتبط با مدرسه و پیشرفت تحصیل بودند و در شاخص های پایه ای همچون هوش تفاوتی بین این دو گروه بر اساس تحقیقات اولیه مشاهده نشد.
برطبق این یافته و دیگر تحقیقاتی که در ادامه به آنها اشاره می شود نبایستی از نتایج تحقیقاتی که به بررسی تفاوت دوزبانه ها و تک زبانه ها از لحاظ شاخص های تحصیلی پرداخته این گونه استنباط کرد که صرف تکلم به دو زبان باعث پائین آمدن کارکردهای شناختی پایه لازم برای تحصیلات مـی شود."