Abstract:
نظام ارتقای اعضای هیات علمی را می توان فرایندی کیفی و کارشناسی در نظر گرفت که با اتخاذ رویکردها و معیارهای غنی و مستحکم،زمینه تحول بنیادین در فعالیت های اعضای هیات علمی را فراهم می کند.بازنگری نظام ارتقا به گونه ای که به معنای واقعی باعث ارتقای دانشگاه و جامعه و حرکت به سوی اهداف متعالی باشد.نیازمند بازنگری اساسی در سیاست ها و فرایندهای شکل دهنده این نظام است.با طرح چنین دیدگاهی این پرسش مطرح می شود که برای عملی شدن این دیدگاه ها و اتخاذ رویکردهای متفاوت،چه سازوکارهای اجرایی مورد نیاز است؟مقاله حاضر سعی دارد برای دادن پاسخی مناسب به این پرسش،با نگاهی تطبیقی به بررسی فرایندهای اجرایی ارتقا در دانشگاه های کمبریج(انگلستان)،بریتیش کلمبیا(کانادا)،هاروارد(آمریکا)،ملبورن(استرالیا)،ایندرایراستا(هند)و کیپ تون(آفریقای جنوبی)بپردازد.مسائل مورد بررسی عبارتند از،اهداف کلان تعیین شده برای فرایند ارتقا،فرایند تقاضای ارتقا مراجع تصمیم گیری در سطوح مختلف،انواع مستندات مورد بررسی و فرایند بررسی تقاضاهای ارتقا و ارزیابی مستندات،یافته های حاصل از مطالعه اسناد شش دانشگاه براساس این زمینه های موضوعی در کنار نگاهی به آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه های کشورمان مبنای طرح برخی دغدغه ها و ارائه پیشنهادهایی درباره بخش های مختلف فرایند ارتقا در نظام آموزش عالی کشور در این مقاله قرار می گیرد.هر چند اقتباس مستقیم فرایندهای مورد بحث بدون توجه به ویژگی های عام فرهنگی و اجتماعی و ویژگی های خاص نظام آموزش عالی کشورمان مطلوب و در اصل امکان پذیر نیست،اما توجه به این فرایندها افق های جدیدی را پیش روی دست اندرکاران و برنامه ریزان نظام ارتقای اعضای هیات علمی و سیاستگذاران آموزش عالی کشور می گشاید و دیدگاه های نوینی را برای ایجاد تحول مطلوب ارائه می کند.
Academic faculty members’ promotion systems can be viewed as a specialized qualitative process that can providethe grounds for fundamental academic transformations. For the aim of reforming promotion mechanisms isrealimprovementof qualities ofsociety and universities، this requires a revisit of its fundamental policies. In this regard،we shall ask what administrative structures and procedural processes is required for the realization of such reformations. To address this question، this article adopts a comparative perspective to explore the administrative processes of academic promotion mechanism at six universities around the world: Cambridge (UK)، British Columbia (Canada)، Harvard (US)، Melbourne (Australia)، Indraprastha (India)، and Cape Town (South Africa). The specific research issues of this study include stated goals of the promotion processes; promotion application procedures; decision making authorities at different levels; promotion application documents; and evaluation processes of promotion application documents. Results of this study willcompared with the Academic Promotion Statute of universities in Iran، and quite a few concerns and issues will beraised about different aspects of the academic promotion processes in our universities. A direct adoption of the internationally applied promotion mechanisms is socially and culturally not desirable and basically they are not applicable in this region. However، consideration of such international experiences may open some new horizons، provide alternative perspectives and ideas for policy makers، and make some authorities in the areas of higher education، academic research، and science and technology.