Abstract:
آموزش و پرورش ، کلید فتح آینده است و از دیر باز انتظار از آموزش و پرورش آن بوده که انسان های فردا را تربیت کند و نسل امروز را برای زندگی در جامعه ی فردا آماده سازد. بنابراین ضرورت دارد برنامه ریزان و سیاست گذاران آموزشی، معلمان و مسوولان آموزش و پرورش ، الزامات و مقتضیات زندگی فردا را بشناسند تا بتوانند دانش و بینش لازم را در کودکان و جوانان برای فعالیت در جامعه فردا پرورش دهند. در راستای این سیاست ، شناسایی ویژگی های آموزش و پرورش کارآ و اثر بخش از اهمیت خاصی برخوردار است . مقاله ی حاضر درصدد شناخت ابعادی از این ویژگی های مهم و ضروری می باشد. سپس مطالبی پیرامون برنامه ریزی و اهمیت آن نگاشته می شود، سپس گستره ی آموزش و پرورش نوین مورد بررسی قرار می گیرد.
Machine summary:
"شواهد تاریخی نشان میدهد که کاستیها و عیبهای مکتب خانه به مراتب بیشتر از محاسن شان بود که بیزاری از مکتب و بی سوادی توده ی عظیمی از مردم از جمله نتایج آن بوده است بعد از مکتب خانه مدارس یکی از مهمترین تغییرات نظام آموزشی در کشور ماست که از انقلاب مشروطه و پس از وضع قانون اساسی و متمم آن بوجود آمد تحولی که باعث شد در گذر زمان نوع مدارس ، شیوه ها و روشهای آموزشی تا به امروز تغییر پیدا کند طی چند دهه اخیر با تغییر نظام آموزشی و روی کار آمدن شیوه های جدید آموزشی، نوع مدارس ، نحوه درس خواندن ، مدرسه رفتن و استفاده از امکانات آموزشی برای دانش آموزان تغییر پیدا کرده و دیگر به مکتب خانه های قدیم هیچ شباهتی ندارند دانش آموزان امروزی در شرایطی به مدارس خود در مقاطع تحصیلی می روند که کتابهای درسی تفاوت زیادی با گذشته دارد و محتوای این کتابها براساس نیاز روز تغییر پیدا کرده است حتی شیوه درس خواندن دانش آموزان نیز بسیار متفاوت با زمانهای درس خواندن و مدرسه رفتن پدر بزرگها و مادر بزرگها و حتی پدران و مادران آنهایت در حقیقت آموزش و پرورش را می توان کلید فتح آینده دانست که از آن انتظار این بوده است که انسانهای فردا را تربیت کند و نسل امروز را برای زندگی در جامعه ی فردا آماده سازد بنابراین در هر دوره ضرورت ایجاب کرده تا برنامه ریزان و سیاست گذاران آموزشی، معلمان و مسولان آموزشی کشور الزامات و مقتضیات زندگی فردا را بشناسند تا بتوانند دانش و بینش لازم را در کودکان و نوجوانان برای فعالیت در جامعه ی فردا پرورش دهند با نگاهی گذار به سیر تحولات کشورهای پیشرفته علمی صنعتی در می یابیم که این گونه کشورها یا آینده نگری دقیق و سرمایه گذاری فراوان در آموزش و پرورش خویش نیل به اهداف نهایی خود را تسهیل نموده اند."