Abstract:
این مقاله به تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از بررسی 962 شرکت تولیدی استرالیایی میپردازد تا عوامل موفقیت سازمانهای چابک را در مدیریت زنجیرههای تامین آنها مشخص سازد. تحلیل نتایج این بررسی، دیدگاههای جالبی را درباره عوامل متمایزکننده سازمانهای چابک نسبت به سازمانهای با چابکی کمتر مطرح میسازد. ویژگی سازمانهای چابک، توجه بیشتر به مشتری و استفاده ترکیبی از روشهای نرمافزاری و سختافزاری جهت تامین نیازهای متغیر مشتری است. آنها مداخله و درگیرشدن عرضهکنندگان در این فرآیند را برای چابکی خود و جلب رضایت مشتری، حیاتی میدانند. از طرف دیگر، کانون توجه یک گروه با چابکی کمتر معطوف به پیامدهای عملیاتی داخلی میگردد. آنها قائل به ارتباط بین متغیرهای مستقل و نوآوری نیستند، و فناوری را در ارتباط نزدیک با بهبود پیامدهای عملیاتی (به جای رضایت مشتری) در نظر میگیرند. نقش این گروه از عرضهکنندگان تقویت بهرهوری و بهبود فرآیند (به جای افزایش رضایت مشتری) است.
Machine summary:
"میزان استفاده و تأثیر سیستم درست به هنگام جدول ١١:لیست متغیرهای وابسته ویژگی 1 2 3 4 5 متغیر ١ گاهی انتظارات رابرآورده می کند معمولا انتظارات رابرآورده می کند به طور ثابت انتظارات رابرآورده می کند همواره انتظارات را برآورده می کند انتظارات مشتریان زیاد است متغیر ٢ رقابت کند امکان اصلاح کافی بیش از حد کافی یک عامل اساسی برای موفقیت متغیر ٣ کاهش می یابد ثابت بهبودمتوسط بهبود دائم دستاورد مهم متغیر ٤ (%) > 50 ٥٠ تا ٨٠ ٨١تا ٩٠ ٩١تا ٩٦ ٩٧تا ١٠٠ متغیر ٥ در حال رسیدن گاهی قوی تر از حد توسعه یافته امتیازاتی نسبت به رقبا رهبر فناوری ، رقبا درصدد رقابت متغیر ٦ > 2 ٢تا ٤/٩٩ ٥تا ٩/٩٩ ١٠تا ٢٠ < 20 متغیر ٧ امتیاز زیاد فاقد امتیاز همان امتیاز امتیاز زیاد متغیر ٨ فاقد امتیاز زیاد فاقد امتیاز همان امتیاز امتیاز زیاد متغیر ٩ مهمترین کم اهمیت ترین فصلنامه لجستیک /شماره نوزدهم /سال ششم /بهار ١٣٨٣ 42 جدول ٩:متغیرهای مستقل عامل ٧ـ استفاده ازفناوری عامل ٧ استفاده از فناوری متغیر ١) فناوری اصلی تولید برای نیازهای ما مناسب باشدو اجازه رقابت را در بازار بدهد.
این وضعیت نوعی تقابل را با گروه «با چابکی کمتر»بوجود مـی آورد و رابطه ای مشابه را با بهره وری درنظرمی گیرد (قبلا توضیح داده شد)و نشان می دهد کـه شـرکتهای «چابـک تـر»، سیـستمهاو فرآیندهای مدیریت را بر توانایی سازمان خود برای تأمین نیازهای مشتری ، تأثیرگذارمی بینند (یعنی تحویل بـه موقـع )."