Abstract:
در این مقاله مفاهیم "مدیریت زنجیره عرضه" (SCM) و تغییرات فناورانه، تشدید رقابت در صحنه بازارهای داخلی و بینالمللی، انقلاب اطلاعات، بالا رفتن توقع مشتریان که از جمله عوامل بوجود آورنده مفاهیم و نگرشهای تازة علمی در مجامع علمی و صنعتی هستند، بیان شده است. هم اکنون در صحنه اداره بنگاههای اقتصادی، عامالمنفعه، خدماتی و بسیاری از بخشهای مختلف جامعه، نگرشی نوین پا به عرصه میگذارد و به کمک مدیران میآید تا شاید پیروزمند میدان سخت مبارزههای بازارهای رقابتی باشد. تفکر سیستمی در زنجیرههای عرضه و ادارة آنها، به نام "مدیریت زنجیره عرضه" معروف شده که در ادامه مفاهیم، اجزاء و ارکان و علل بوجود آورنده و ضرورت و اهمیت آن در مدیریت یکپارچه لجستیک بیان میشود.
Machine summary:
"این سه مؤلفه (رکن ) عبارتند از: ۱ـ اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی در زنجیره ؛ ۲ـ موجودی (کالا یا خدمات ) و مدیریت موجودی وجریان مواد در زنجیره ؛ ۳ـ رابطه و مدیریت روابط در زنجیره عرضه این سه مؤلفه در حقیقت سه مشخصه استراتژیک یک زنجیره به شمار می روند و در صورتی که براساس شرایط مورد نیاز زنجیره ، طراحی نشوند و یا بعد از طراحی آن چنان که باید و شاید مورد توجه ، مداقه ، بازبینی و کنترل پیوسته قرار نگیرند، کارآیی کل زنجیره را تحت تأثیر قرار داده و در صورت بالابودن عوارض آنها، حتی ممکن است منجر به نابودی زنجیره شوند.
وقتی که فوایدی که موجودی ها از دیدگاه کاهش زمان پاسخگویی به مشتری ، ایجاد عدم پیوستگی بین مراحل ، مبارزه با اتفاقات تصادفی و پیش بینی نشده و صرفه جویی های اقتصادی در شرایط خرید / تولید دارند را در کنار مضرات آنها، یعنی هزینه های مترتب و دغدغه خاطر سیستم می گذاریم ، فقط یک چیز به ذهن هر عقل سلیمی خطور می کند و آن این است که موجودی ها را در اثر اجبار باید نگهداری ، کنیم اما مدیریت مناسبی را نیز باید بر آنها اعمال کنیم ."