Abstract:
در این مقاله تاثیر کاهش یارانههای انرژی بر توزیع درآمد در ایران بررسی میشود. مطالعه اثرات سیاستها و شوکهای اقتصادی بر توزیع درآمد نیازمند روشی است که از یکسو بتواند اثرات کلان سیاستها بر اقتصاد را نشان دهد و از سوی دیگر بتواند ناهمگنی اثرات این سیاست را بر خانوارهای مختلف در نظر بگیرد. به همین منظور در این مطالعه یک مدل تعادل عمومی قابلمحاسبه با خانوارهای ناهمگن استفاده شده است. این مدل این امکان را فراهم میکند که در عین در نظر گرفتن اثرات کلان و بین بخشی سیاستهای اقتصادی، بتوان اثرات ناهمگن سیاستها را بر خانوارهای متفاوت شبیهسازی کرد. به منظور در نظر گرفتن ناهمگنی خانوارها در مدل تعادل عمومی قابلمحاسبه در ابتدا با استفاده از دادههای خرد درآمد و مخارج خانوار، بخش خانوار در ماتریس حسابداری اجتماعی بر اساس هزینه سرانه به 100 خانوار شهری و 100 خانوار روستایی تفکیک و پارامترهای تابع تقاضای خانوارهای نوعی از دادههای خرد درآمد و مخارج خانوار تخمین زده شد و سپس مدل تعادل عمومی قابلمحاسبه تدوین شد. نتایج شبیهسازیها نشان میدهد که افزایش قیمت حاملهای انرژی موجب کاهش مصرف حقیقی تمام صدکهای هزینهای خانوارهای شهری و روستایی میشود، همچنین ضریب جینی در هر دو گروه خانوارهای شهری و روستایی کاهش مییابد.
Energy is one of the most important influential factors in every economy. Energy is used as an intermediate input by firms, as a final commodity by households, and transportation costs are heavily dependent on energy. So analyzing the impacts of energy policies on the economy is very important. One of the common energy problems in many developing countries is energy subsidies. According to IEA, energy subsidy is any government action that lowers the cost of energy productions, raises the price received by energy producers or lowers the price paid by energy consumers. The most common reasons for the introduction of energy subsidies are lowering the cost of production, and consumption and alleviating energy poverty. However, despite some limited benefits, energy subsidy can leads to market distortion, substitution of energy with other production factors, increasing of energy consumption, reduction of incentives for energy efficiency, imposing fiscal burden on government budget, reduction of investment on other technologies of energy production, smuggling of fossil fuels, and environmental emissions. Therefore, reform of inefficient subsidies has the potential to provide substantial gain for the economy, and due to this reason, many countries, including Iran, started energy subsidy reform. Energy policy reform in Iran is multistep reform that the first phase of it began in December 2010, and other phases are going to be implement in the coming years.
Energy policy reform might have considerable effect on income distribution. Since income inequality might cause serious social, political and economical problems, the policy makers should consider the inequality effects of this policy reform. In this paper we analyze the effects of reducing energy subsidies on income level and income distribution in Iran. Analyzing the effects of exogenous policies and shocks on income distribution requires a method that incorporates both aggregate impacts on the economy and the heterogeneity of the effects on households. We used a computable general equilibrium model with heterogeneous households for the study of the effects of reducing energy subsidies on income distribution. This method provides a possibility to simulate the macro and intersectoral effects of exogenous policies, and the heterogeneous effects of policies on households as well. In order to incorporating heterogeneity of households into the computable general equilibrium (CGE) model, we disaggregated household sector in social accounting matrix into 100 rural and 100 urban representative households based on expenditure per capita. Then we estimated the parameters of households demand functions using micro database of household survey data, and then we construct and simulate the CGE model.
In terms of macroeconomic results, the simulations show that energy subsidy reform have decreasing and increasing effects, respectively, on GDP and inflation. In terms of distributional results, one of the advantages of the CGE model with disaggregated households by percentile of expenditure per capita is direct calculation of Gini coefficient. If the policy simulation increases Gini coefficient, then the policy can be thought regressive, and if it reduces Gini coefficient, it can be regarded as progressive. The simulation results show that lowering energy subsidies could have decreasing effect on real consumption of urban and rural households for all income quintiles, such that it reduce consumption of urban household more than rural one, and as we go to higher income percentile this decreasing effect increase with decreasing rate.
Machine summary:
ج : رویکرد کاملا یکپارچه 3 روش دیگری که برای بررسی اثرات سیاست ها و شوکهای اقتصادی بر توزیع درآمد مطرح شده است این است که سطح تفکیک خانوارها در مدل CGE افزایش یابد، به عبارت دیگر به جای اینکه مثلا از ١٠ خانوار نوعی اســـتفاده کنیم ، کل خانوارهای نوعی داده های مطالعات درآمد و مخارج خانوار را در مدل به کار ببریم که در این صــورت تعداد خانوارها در ماتریس حســابداری اجتماعی و مدل CGE به ده ها هزار خانوار خواهد رسـید.
Cororaton and Cockburn در مطالعات داخلی تاکنون پژوهشــی به بررســی اثرات توزیعی اصــلاح یارانه های انرژی بر توزیع درآمد در قالب مدل تعادل عمومی قابل محاسـبه با خانوارهای ناهمگن نپرداخته است ؛ اما در مطالعاتی مانند حســـن زاده و همکاران (١٣٩١) اثر نوســـانات قیمت نفت بر رفاه خانوارها در دهک های مختلف درآمدی و در رحیمینیا و اکبریمقدم (١٣٩٤) اثر اصلاح یارانه ها بر رفاه خانوار با استفاده از مدل تعادل عمومی قابل محاسبه بررسی شده است .
به منظور در نظر گرفتن اثرات ناهمگن در این مطالعه ســعی میشــود با اســتفاده از داده های خرد درآمد و مخارج خانوار، عدم همگنی بین خانوارهای مختلف در مدل تعادل عمومی قابل محاســبه به دو صورت در نظر گرفته شود: الف : تفکیک جزئیتر بخش خانوار با استفاده از داده های درآمد و مخارج خانوار با اســتفاده از داده های خرد، بخش خانوار را بر اســاس میزان مخارج ســرانه به ١٠٠ گروه خانوار شهری و ١٠٠ گروه خانوار روستایی طبقه بندی میشود و در ماتریس حسابداری اجتماعی ماتریس های مصـرف نهایی خانوار، تخصـیص درآمد به عوامل تولید و انتقالات بین خانوار و سایر نهادها بر اساس داده هـای درآمـد و مخارج خانوار برای این خانوارها تدوین میشـــود.