Abstract:
کودکان، به عنوان زیستکنندگان فضای شهری، بخش مهمی از جامعه و همچنین گروه اجتماعی نادیده گرفتهشده در شهر تهران هستند. به منظور در نظر گرفتن جنبههای متنوع درک و زیست کودکان در فضای مسکونی و شهری، این مقاله سعی دارد تا با ارائه نتایج حاصل از بررسی مشارکت کودکان در ارتباط با مسکن و شهر، محققان اجتماعی- فرهنگی و مدیران و برنامهریزان شهری را متوجه جامعهای بزرگ از انسانهایی کوچک سازد. برای این منظور با رویکردی برساختی، کودکان به عنوان کنشگران اجتماعی شناخته میشوند که درکی ذهنی و واقعی از نیازهای خود در یک جامعهی شهری دارند؛ میتوانند موقعیت خود را در جامعهی شهری تعریف کنند و نسبت به عوامل محیطی و کالبدی ناخوشایند واکنش نشان دهند. بررسی اسناد بالادست و کالبد مسکونی و شهری منطقه یازده تهران در مقایسه با دادههای کیفی حاصل از نتایج مشاهده، مصاحبه غیرساختمند، بررسی متن و نقاشی کودکان با روش نمونهگیری خوشهای و بهرهگیری از روش تحلیل محتوای کیفی ما را به این مهم میرساند که برای داشتن جامعهای سالم و پویا گسترش عرصه عمومی در شهر و ایجاد فضای کاملاً خصوصی برای کودکان در خانه امری ضروری است. شهر مطلوب کودکان فضایی است که حداکثر نیازهای جسمی و روانی آنان را تأمین میکند؛ فرهنگ دوران کودکی و فردیت در فضای خصوصی بازنمایی میشود و تعامل و مشارکت اجتماعی، دسترسی به امکانات شهری، احساس آرامش و امنیت در فضای عمومی گسترده را فراهم میآورد. ملاحظات کودکان از فضای معماری و شهری، جنبههای مختلف کالبدی، ذهنی و رفتاری آن را شامل میشود که بارها در مصاحبهها و نقاشیها به آن اشاره کردهاند.
Machine summary:
"به منظور در نظر گرفتن جنبه های متنوع درک و زیست کودکان در فضای مسکونی و شهری، این مقاله سعی دارد تا با ارائه نتایج حاصل از بررسی مشارکت کودکان در ارتباط با مسکن و شهر، محققان اجتماعی- فرهنگی و مدیران و برنامه ریزان شهری را متوجه جامعه ای بزرگ از انسان هایی کوچک سازد.
بررسی اسناد بالادست و کالبد مسکونی و شهری منطقه یازده تهران در مقایسه با داده های کیفی حاصل از نتایج مشاهده ، مصاحبه غیرساختمند، بررسی متن و نقاشی کودکان با روش نمونه گیری خوشه ای و بهره گیری از روش تحلیل محتوای کیفی ما را به این مهم میرساند که برای داشتن جامعه ای سالم و پویا گسترش عرصه عمومی در شهر و ایجاد فضای کاملا خصوصی برای کودکان در خانه امری ضروری است .
جامعه بزرگ سال اعم از والدین ، مسئولان نهادهای مرتبط و جامعه علمی در مقابل واکنش کودکان از چه ابزارهای کنترلی استفاده میکنند؟ یافته ها و نتایج به دست آمده ، حاصل پژوهش میدانی و اسنادی با هدف اهمیت بخشیدن به فرهنگ کودکان به عنوان شهروندان حال و آینده است و لزوم جستجوی دلایل 1 anthropology of Childhood 2 urban Anthropology تنش و ناسازگاریهای رو به افزایش این گروه سنی در واکنش به محیط شهری را بیان میکند.
در حال حاضر این ادعا وجود دارد که در طرح های توسعه شهری، انسان هدف قرار گرفته است ؛ اما مطالعات صورت گرفته نشان میدهد که رضایت از مسکن و ارتباط فضایی میان عرصه خصوصی و عرصه عمومی در شهر به عنوان یکی از شاخص های کیفیت زندگی، مطلوب و متناسب با نیاز کودکان نیست ."