Abstract:
در راستای تحقیقات صورت گرفته در رابطه با تاثیرات طبیعت بر بهبود روند آموزشی و نقش آرامبخش ارتباط باطبیعت بر جسم و روان آدمی، بررسی کیفیت تعامل با طبیعت در مکانهای آموزشی ضروری به نظر می رسد. درشرایط فعلی کشورمان حیاط مدرسه به عنوان مکانی جدای از بنای مدرسه مدنظر قرار می گیرد و بستری منسجم وهماهنگ با فضاهای بسته در محیط آموزشی را ایجاد نمی کند این در حالی است که در بسیاری از کشورهای دنیاحیاط مدرسه به مثابه عنصری مکمل در برنامه آموزشی و پرورشی مورد توجه قرار می گیرد. در حال حاضر توجهبه نقش آموزشی حیاط مدارس و بررسی کیفیت های مرتبط با آن از جایگاه ویژه ای در سیاست های آموزشیکشورها برخوردار است. در این راستا ابتدا به بررسی تاثیرات رابطه انسان با طبیعت، نقش و جایگاه طبیعت و منظردر محیط های آموزشی و سپس به بررسی یکی از نظریه های معماری منظر مرتبط با این موضوع (نظریه بازسازیتمرکز ذهنی) پرداخته شده است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که با شناسایی مولفه های نظریه بازسازیتمرکز ذهنی در محیط های آموزشی و تقویت آنها میتوان از فضای باز و حیاط مدارس و محیط های آموزشی بهعنوان فضایی مکمل و همگام با فضاهای بسته آموزشی و در جهت تقویت قدرت تمرکز و یادگیری دانش آموزانبهره گرفت.
Machine summary:
"کلمات کلیدی: معماری منظر، فضای باز، محیط آموزشی، بازسازی تمرکز ذهنی مقدمه در محیطهای آموزشی نیازهای مختلف دانشآموزان در قالب فضاهای بسته در کلاسهای درس پایان نمیپذیرد و تجربه محیط و تعاملات اجتماعی در فضایی مطلوب با تأکید بر ایجاد الفت با طبیعت تجربهای است که در صورت طراحی آگاهانهی فضای باز، همگام و همزمان با محیط بسته مدارس میسر می شود، طراحی آگاهانه این فضا میتواند علاوه بر ایجاد فضای استراحت و آرامش در ساعات تفریح، نقش موثری در ایجاد محیط مطلوب برای انجام فعالیتهای گروهی، یادگیری مهارتهای اجتماعی و افزایش اعتماد به نفس ایفا کند.
علاوه بر آن، به کمک آرایش آگاهانه عناصر منظر در فضای باز محیطهای آموزشی میتوان بر اساس نظریه بازسازی تمرکز ذهنی، از حواسپرتی، بیحوصلگی، خطایذهنی و کاهش کارایی دانشآموزان که در اثر تمرکز مستمر در داخل فضای بسته کلاس ایجاد میشود جلوگیری کرد و به این طریق از وجود یک فضای باز مناسب و مطابق با استانداردهای مربوطه، حتی بدون حضور مستقیم دانشآموزان در فضای باز، بهره گرفت.
در این راستا توجه به نحوه و نوع امکان دید و منظر از داخل کلاسها و فضاهای بسته در محیطهای آموزشی به حیاط و طبیعت بیرون و بهره مندی از طبیعت برای امکان ایجاد رهایی ذهن دانش آموزان از شرایط ثابت داخل کلاس در صورت ایجاد خستگی ذهنی از نکات قابل توجه در طراحی فضاهای آموزشی است."