Abstract:
مسئله آموزش شهرسازی امروزه از اهمیت والایی در بین دست اندرکاران برخوردار است. تحولات جهانی شهرسازی در دهه های اخیر حاکی از نزدیک شدن دو گرایش آموزشی شهرسازی (برنامه ریزی و طراحی) به عنوان یک ضرورت است. اما در نظام آموزشی شهرسازی در ایران، در حال حاضر نظریاتی مطرح است که با سمت و سوی تفکیک این دو گرایش همراه می باشد لذا خلا پرداختن به موضوع «برنامه ریزی طراحی محور» با نگاهی به برنامه ریزی و طراحی شهری به صورت توامان در فرایند آموزش شهرسازی کاملا مشهود می باشد. بر این اساس هدف از نگارش این مقاله بکارگیری رویکرد برنامه ریزی طراحی محور در فرایند آموزش شهرسازی ایران در جهت ارتقا کیفیت آموزشی این رشته می باشد. پژوهش حاضر با روش تحلیلی- قیاسی- توصیفی به معرفی و بیان بنیادهای نظری رویکرد برنامه ریزی طراحی محور در امر آموزش شهرسازی پرداخته و تلاش می کند با نگاهی موشکافانه، زمینه های تجلی رویکرد آموزشی برنامه ریزی طراحی محور را بررسی نماید. نتایج این پژوهش راهبردهایی در جهت تشخیص و سو گیری سامانه های آموزشی مربوطه و متخصصین در امر آموزش شهرسازی و پر نمودن فاصله میان برنامه ریزی و طراحی ارائه می دهد.
Machine summary:
"جدول شماره 1: مقایسه تعداد واحدهای دروس اصلی رشته برنامه ریزی شهری در تعدادی از دانشگاه های داخل کشور دانشگاه تهران دانشگاه علامه دانشگاه علم و صنعت مصوبه وزارت علوم نام درس 3 3 3 3 نظریه های برنامه ریزی شهری 3 3 3 3 روشهای برنامه ریزی شهری 2 2 2 2 برنامه ریزی کاربری زمین 2 2 2 2 برنامه ریزی حمل و نقل شهری 2 2 2 2 سیر اندیشه های شهرسازی 2 2 2 2 برنامه ریزی مسکن 2 3 3 2 کارگاه برنامه ریزی شهری (1) 3 3 3 3 کارگاه برنامه ریزی شهری (2) 3 2 2 3 سمینار 2 2 2 2 بهسازی و نوسازی شهری 2 - - 2 حقوق شهری 2 2 - 2 سمینار مسائل شهری 2 2 - 2 مبانی برنامه ریزی و طراحی محیط شهری 2 - 2 2 Design led Planning Strategic Spatial Planning3 Spatial planning to Government or Public Sector Functions Integrate New Approaches to Land Regularization and Management Participatory and Partnership Processes مدیریت شهری 6 4 6 6 پایان نامه 38 32 32 38 جمع واحدهای اصلی 4-1- کاستیهای برنامه درسی موجود همان طور که در بخش تاریخچه نیز مورد اشاره قرار گرفت بیش از 40 سال از سابقه رشته برنامه ریزی در ایران میگذرد.
نتایج این پژوهش بر اساس چارچوب نظری تبیین شده بیان گر راهبردهایی در زمینه آموزش شهرسازی میباشد: Community Strategy Local development framework - بازنگری و اصلاح ساختار آموزش شهرسازی و روزآمد نمودن آن در جهت پاسخگویی به نیازهای بومی و رهیافتهای جدید علمی - تغییر و بررسی برنامهها، عناوین و محتوای دروس ارائه شده در آموزش شهرسازی در جهت تناسب کمیت و کیفیت مواد آموزشی با نیازهای توسعه شهری، برنامه ریزی شهری و طراحی شهری - ایجاد ارتباط میان مبانی نظری برنامه ریزی و طراحی شهری در فرایند آموزشی شهرسازی کشور - گسترش رویکرد آموزشی برنامه ریزی طراحی محور به منظور خارج شدن از شکل سنتی آموزش شهرسازی - تقویت ارتباط، همبستگی و تطابق میان نظام آموزشی شهرسازی و حرفهی شهرسازی - بازنگری مستمر برنامه درسی در دوره های کارشناسی ارشد مراجع 1."