Abstract:
این پژوهش به منظور بررسی رابطه خودکارآمدی و عزتنفس با توانایی حلمسئله ریاضی دانشآموزان
١٣٩٥ انجام شد. این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی میباشد. - پایه نهم شهر میناب سال تحصیلی ١٣٩٦ جامعه آماری آین پژوهش ٦٥٠ نفر بودند که از این تعداد به روش نمونهگیری ساده ٢٤٠ نفر انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای این پژوهش از پرسشنامهای که شامل سه بخش بود استفاده شد، بخش اول پرسشنامه استاندارد عزت نفس کوپر اسمیت، بخش دوم پرسشنامه ارزیابی خودکارآمدی طراحی شده
٠ ارزیابی شد و آزمون حل مسئله طراحی شده توسط محقق که روایی آن / توسط محقق که روایی آن ٨١٢
٠ ارزیابی شد. برای توصیف دادهها از جدول فراوانی، شاخصهای مرکزی و پراکندگی استفاده شد، /٧٤٥
همچنین برای بررسی همبستگی از رگرسیون استفاده شد. نتایج حاصل از آمار توصیفی و همبستگی حاکی از این بود که عزت نفس و خودکارآمدی بر توانایی حل مسئله تاثیر مستقیم دارد.
Machine summary:
شماره بيست و دوم ، بهار١٣٩٦، صص ٥١-٤١ ٥١-٤١ P ,٢٠١٧ ,٢٢ No ,٣ Vol شماره شاپا (٧٠١٨-٢٤٧٦) (٧٠١٨-٢٤٧٦) ISSN بررسي رابطه خودکارآمدي و عزت نفس با توانايي حل مسئله رياضي دانش آموزان پايه نهم شهر ميناب در سال تحصيلي ١٣٩٦-١٣٩٥ فروزان اندام محمدي گروه رياضي، واحد بندرعباس ، دانشگاه آزاد اسلامي، بندرعباس ، ايران مديريت آموزش و پرورش شهرستان ميناب .
ايران چکيده اين پژوهش به منظور بررسي رابطه خودکارآمدي و عزت نفس با توانايي حل مسئله رياضي دانش آموزان پايه نهم شهر ميناب سال تحصيلي ١٣٩٦-١٣٩٥ انجام شد.
1- Perla & Odnnell خودکارآمدي اشاره به اعتماد به نفس دانش آموزان در توانايي خود براي انجام کارهاي علمي مانند آماده شدن براي امتحانات ميباشد.
برزگر و سعيديپور (١٣٩١)، در پژوهشي که تحت عنوان مدل يابي روابط بين باورهاي معرفت شناختي، خودکارآمدي تحصيلي، خودنظم دهي فراشناختي و پردازش عميق با عملکرد تحصيلي دانش آموزان دبيرستاني انجام دادند، نتايج حاصل از تحليل داده ها حاکي از اين بود که خودکارآمدي به صورت مستقيم و غير مستقيم با ميانجي فراشناخت بر ارزيابي حل مسئله تاثير مستقيم دارد.
همانطور که اشاره شد خودکارآمدي بر توانايي حل مسئله رياضي تاثير مثبت دارد، همچنين لازم به ذکر است نتايج فوق با نتايجي که نصري و همکاران (١٣٩٣)، در مطالعه اي تحت عنوان مدل يابي ساختاري رابطه ي خودکارآمدي، فراشناخت با ارزيابي حل مسئله ي دانش آموزان انجام دادند همخواني دارد، چون آنها در اين مطالعه به اين نتيجه رسيدند که خودکارآمدي بر ارزيابي حل مسئله اثر مستقيم دارد.