Abstract:
یکی از چالش های آموزش منطق ارسطویی از آغاز تاکنون، شیوه آموزش ضروب منتج و راه اثبات آنها بوده و هست. نو آموزان همیشه در تشخیص ضروب منتج و شیوه ابات آنها دچار خطا می شدند و این امر منطق دانان را بر آن داشت تا به رمزنگاری یا بیان قواعد از طریق نظم روآورند.
از آنجاکه تاکنون به این مطلب آن گونه که شایسته است توجه نشده، در این نوشته مقرر شد تا با طراحی آزمایش های عملی و بررسی شیوه آموزش این بخش از منطق، در سنت منطق دانان مسلمان( منطق سینوی) و منطق دانان لاتینی و مقایسه آنها به شیوه عینی و آزمایشی، روشی مناسب برای آموزش سریع و دقیق نوآموزان، طراحی کنیم که معضلات روش های پیشین را نداشته باشد.
بنابراین دو روش سینوی و لاتینی به نحو مختصر معرفی و نتایج آزمایش ها آورده شد و در پایان با پیشنهاد سطح بندی این بخش(شناسایی ضروب منتج از عقیم و اثبات ضروب منتج) از هر دو روش در راستای آموزش بهتر استفاده شده است.
Machine summary:
"آزمایش و مقایسه برای مقایسه درست و دقیق دو روش آموزشی لاتینی و سینوی، نگارنده یک دوره آزمایشهای عملی طراحی و اجرا کرده که گزارش آنها به شرح زیر است: در چند دوره تدریس غیر رسمی منطق در بخش أشکال اربعه و ضروب منتج و عقیم و اثبات ضروب منتج، تصمیم برآن شد که برای یک گروه از شیوه سنت لاتینی استفاده شود (گروه اول شامل 25 نفر نوآموز منطق بودند) و برای گروه دیگر از شیوه سنت سینوی (گروه دوم شامل 25 نفر بودند).
در پایان با بررسی برگههای آزمون «د» از گروه دوم، نتایج زیر حاصل شد: شماره نوآموز پاسخ به دو پرسش نخست پاسخ به پرسش 3و4 پاسخ به پرسش آخر 1 - - - 2 + + - 3 - - - 4 - - - 5 - - - 6 - - - 7 + - - 8 - - - 9 - - - 10 - - - 11 - - - 12 - - - 13 - - - 14 - - - 15 - - - 16 - - - 17 - - - 18 - - - 19 - - - 20 - - - 21 - - - 22 - - - 23 + - - 24 + - - 25 + + - همانطور که از جدول برمیآید، آزمایش بالا نشان میدهد روش سینوی که تنها به بیان نحوه اثبات با ذکر چند مثال بسنده کرده است، چندان در شیوه آموزش اثبات ضروب منتج راه درستی را نپیموده است."