Abstract:
در دﻧﯿﺎی اﻣﺮوز ﮐﻪ ﻋﻠﻢ و ﻓﻨﺎوری ﺑﺎ رﺷﺪ و ﮔﺴﺘﺮش وﺳﯿﻊ و ﺟﻬﺎنﺷﻤﻮل ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻋﺎﻣﻞ ﻣﻬﻢ و اﺳﺎﺳﯽ در ﻓﺮآﯾﻨﺪ رﺷﺪ و ﺗﻮﺳﻌﻪ اﻗﺘﺼﺎدی، اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺟﻮاﻣﻊ ﺑﺸﺮی ﺑﻪ ﺣﺴﺎب ﻣﯽآﯾﺪ، ﻧﻬﺎدﻫﺎ و ﻧﻈﺎمﻫﺎی آﻣﻮزﺷﯽ و ﭘﺮورﺷﯽ در ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻋﻠﻢ، ﻓﻨﺎوری و ﻧﻮآوری ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﯽ را ﺑﻪ دﺳﺖ آوردهاﻧﺪ. ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ ﭼﺎﻟﺶ ﺳﯿﺎﺳﺖﮔﺬاری در آﻣﻮزش و ﭘﺮورش در ﻫﺰاره ﺳﻮم، ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺗﺤﻮل و ﺗﺒﺪﯾﻞ ﻧﻈﺎم آﻣﻮزش ﻓﻌﻠﯽ ﺑﻪ «آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﮐﺎرا و اﺛﺮﺑﺨﺶ» اﺳﺖ. ﺑﺮرﺳﯽ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺟﻮاﻣﻊ ﭘﯿﺸﺮﻓﺘﻪ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ ﮐﻪ ﻫﻤﻪ اﯾﻦ ﮐﺸﻮرﻫﺎ از آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪ و ﮐﺎراﻣﺪی ﺑﺮﺧﻮردار ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻫﻤﯿﺖ ﻧﻈﺎم آﻣﻮزﺷﯽ در ﺗﺮﺑﯿﺖ اﻧﺴﺎنﻫﺎ و ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺟﻮاﻣﻊ، ﻟﺰوم اﺗﺨﺎذ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺳﯿﺎﺳﺖﻫﺎ در ﺷﺮاﯾﻂ ﻣﺨﺘﻠﻒ، ﺿﺮوری اﺳﺖ. از اﯾﻦرو در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﺎ ﺗﺄﮐﯿﺪ ﺑﺮ ﻧﻘﺶ ﺳﯿﺎﺳﺖﮔﺬاری آﻣﻮزﺷﯽ در ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻋﻠﻢ و ﻓﻨﺎوری، ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از دﯾﺪﮔﺎه ﻧﻈﺎمﻣﻨﺪ و در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻋﻮاﻣﻠﯽ ﮐﻪ ﺑﺮ دروﻧﺪادﻫﺎ (ﺗﻌﺮﯾﻒ ﺳﯿﺎﺳﺖﮔﺬاری ﺑﻪﻋﻨﻮان ﯾﮏ وﻇﯿﻔﻪ، ﺗﺪوﯾﻦ اﻧﺘﻈﺎرات از ﺳﯿﺎﺳﺖﮔﺬاری، ﺳﺎﺧﺘﺎر و اﺧﺘﯿﺎرات ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ و ﻧﯿﺮوی اﻧﺴﺎﻧﯽ)، ﻓﺮآﯾﻨﺪﻫﺎ(ﺗﺸﺨﯿﺺ، ﺗﻌﺮﯾﻒ و ﺗﺤﺪﯾﺪ ﻣﺴﺌﻠﻪ، ﺗﺪوﯾﻦ راهﺣﻞﻫﺎی ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدی، ﺗﺤﻠﯿﻞ راهﺣﻞﻫﺎ و اﻧﺘﺨﺎب ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ راهﺣﻞ، ﺗﺼﻮﯾﺐ راهﺣﻞ ﯾﺎ ﺳﯿﺎﺳﺖ اﺗﺨﺎذ ﺷﺪه، اﺟﺮا، ارزﯾﺎﺑﯽ و ﺑﺎزﻧﮕﺮی) و ﺑﺮوﻧﺪادﻫﺎی ﺳﯿﺴﺘﻢ آﻣﻮزﺷﯽ (اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ ﺳﯿﺎﺳﺖ و ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﺳﯿﺎﺳﺖﮔﺬاری، ﻋﺪاﻟﺖ آﻣﻮزﺷﯽ، اﺧﻼق، ﻧﯿﺎزﻫﺎ و اﻧﺘﻈﺎرات اﺟﺘﻤﺎع، اﻣﮑﺎنﺳﻨﺠﯽ ﺳﯿﺎﺳﯽ) ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﯽﮔﺬارﻧﺪ، ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺗﻌﺎﻣﻞ ﻣﯿﺎن ﻧﻈﺎم آﻣﻮزﺷﯽ ﺑﺎ دﯾﮕﺮ ﻧﻈﺎمﻫﺎ (اﻗﺘﺼﺎدی، اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﺳﯿﺎﺳﯽ، ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و ﻏﯿﺮه) ﺑﻪ اراﺋﻪ ﻣﺪل ادراﮐﯽ ﺳﯿﺎﺳﺖﮔﺬاری در آﻣﻮزش و ﭘﺮورش اﯾﺮان ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ.
Machine summary:
"جدول 1- الگوی تلفیقی شایستگیهای مدیران منابع انسانی [26] شایستگی راهبردی سازمانی شایستگی فنی رهبری از طریق چشمانداز مدیریت فرهنگی توسعه دیگران برنامهریزی، انتخاب و بهکارگماری توسعه و آموزش کارکنان روابط کار تصمیمگیری راهبردی بازاریابی کارکردی تغییر سریع سیستم اطلاعات مدیریت منابع انسانی بهداشت، سلامت و ایمنی حقوق و مزایا مهارتهای مدیریت گروهی عینیگرایی ادراکی تحلیلگری کسب و کار رقابتی بهکارگیری فناوری در منابع انسانی تحقیقات کارکنان توسعه سازمانی شایستگی فردی شایستگی دانش کسبوکار تلاش برای نتیجه گرفتن از فعالیتها توجه به کارایی مصمم بودن آشنایی با فرهنگ ملی و بینالمللی آگاهی سازمانی مهارتهای عمومی مدیریت دغدغه تأثیرگذار بودن شبکهسازی صداقت آشنایی با تغییرات نیروی انسانی و بافت جمعیتی دانش صنعتی توجه به راهبردها مهارتهای ارتباطی مهارتهای مذاکره فعال بودن آشنایی با برنامهها و قوانین سیاسی و اجتماعی کشور زنجیره ارزش دیدگاه ارزش افزوده درونداد بعدی، ساختار و اختیارات قانونی است که باید سیاستگذاری در سازمان آموزش و پرورش در ساختار سلسله مراتبی سازمان از جایگاه و اختیار قانونی برخوردار بوده و مورد توجه قرار گیرد."