Abstract:
برنامههای رادیویی با بیان خاص رادیو در قالبهای مختلف و با هدف فرهنگسازی، آموزش، اطلاعرسانی، ایجاد مشارکت اجتماعی، صمیمیت و همذاتپنداری با مخاطبان تولید میشود. یکی از قالبهای رایج در دنیای رادیو، نمایش رادیویی است. نمایش، اقتصادیترین وسیلهی بیانی ممکن برای تبیین حالتها، تنشها و احساسات و همچنین موشکافی مناسبات و روابط متقابل انسانها است. قالب نمایشی، تماشاگر یا شنونده را در درک و تفسیر متن پوشیدهای که در پشت متن مشهود قرار گرفته است آزاد میگذارد.
یکی از راههای تولید نمایشنامهی رادیویی، اقتباس از دیگر آثار هنری است. رایجترین نوع اقتباس، اقتباس از متون مکتوب است. زبان فارسی از نظر منابع کهن از غنای بالایی برخوردار است. نمایشنامه نویسان رادیویی در حین اقتباس از آثار کهن ادبی باید تلاش کنند تا همان مفاهیم منتقل شود. دیگر وظیفهی آنها، شکلدهی و ساختاربخشی به متن جدید است تا برای شنوندهی امروزی جذاب و قابل پذیرش باشد.
این پژوهش به روش کتابخانهای اسنادی انجام شده و سعی کرده تا با شناسایی و معرفی عناصر حکایتهای عرفانی و مقایسهی آنها با عناصر نمایشنامهی رادیویی، به اشتراکات و تفاوتهای میان این دو دست یابد. هدف پژوهش این است که با استفاده از این یافتهها بتواند از حکایتهای عرفانی کهن، جهت تولید نمایشنامهی رادیویی اقتباس کند.
Machine summary:
اقتباس رادیویی از داستان های منثور عرفانی برای نمایش نامه رادیویی سیدمحمدمهدی موسوی مهر * مجید شریف خدایی ** احسان هنرمندنیا چکیده برنامه های رادیویی با بیان خاص رادیو در قالب های مختلف و با هدف فرهنگ سازی ، آموزش ، اطلاع رسانی ، ایجاد مشارکت اجتماعی ، صمیمیت و هم ذات پنداری با مخاطبان تولید می شود.
این پژوهش به روش کتابخانه ای اسنادی انجام شده و سعی کرده تا با شناسایی و معرفی عناصر حکایت های عرفانی و مقایسه ی آن ها با عناصر نمایش نامه ی رادیویی ، به اشتراکات و تفاوت های 1 عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما (smousavimehr@gmail.
با توجه به این ظرفیت رادیو می توان مضامین عرفانی و معنوی ای را که در ادبیات کهن ما موجود است و غنای بسیاری دارد، در قالب نمایش هایی کوتاه گنجاند و با پخش عطر معنویت میان مخاطبان ، گامی مثبت در راستای مبارزه با ادیان و فرقه های ساختگی برداشت .
روند اقتباس از داستان های منثور عرفانی برای نمایش نامه ی رادیویی 10 -Leonard Bishop همان گونه که پیش تر اشاره شد، اقتباس فرآیندی خلاقانه است و نمی توان اسلوب و روشی دائمی برایش متصور شد بلکه باید در هر نمونه ، روشی خاص یافت یا ساخت .
نکته ی بسیار مهم در اقتباس از داستان منثور عرفانی برای نمایش نامه ی رادیویی ، فضاسازی است .
علاوه بر این که باید فضای حاکم بر نمایش رادیویی همچون داستان منثور عرفانی اقتباس شده باشد، محتوا و درون مایه ، پیرنگ ، ویژگی های کلی شخصیت های اصلی و برخی دیگر از عناصر داستانی نیز باید در هر دو یکی باشند.