Abstract:
در عصر جدید، کانون توجه مردم به سیاست از حوزههای عمومی به حوزههای خصوصی، از تعلقات جمعی به تعلقات شخصی و از ایدئولوژیهای یکسانساز به هویتهای فردی در حال حرکت بوده است. از طرف دیگر، سیاستهای جدید، شیوهای از مشارکت را پیشنهاد میدهند که از طریق زیر سؤال بردن مشروعیت ساختارهای موجود، با کانالهای ارتباطی موجود مخالفت میکنند. در این زمینه، یکی از شیوههای سیاستهای جدید، مصرفگرایی سیاسی است. مصرفکنندگان سیاسی افرادی هستند که کالاها و خدمات مورد نیاز خود را بر اساس ملاحظات سیاسی و اخلاقی جامعۀ خودـ و نه نفس خود کالاـ انتخاب میکنند. هدف از نگارش این مقاله بررسی رابطۀ جنسیت و مصرفگرایی سیاسی شهروندان شهر سبزوار است. روش تحقیق در جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادهها، روش پیمایشی است. این مطالعه روی 416 نفر از زنان و مردان شهر سبزوار انجام گرفته است. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است که اعتبار آن به روش صوری و پایایی آن به کمک آمارۀ آلفای کرونباخ سنجیده شده است. با در نظر گرفتن سه وجه از مصرفگرایی سیاسی، یعنی رفتارها، انگیزهها و عادتها، مشاهده میشود که تفاوت معناداری در میزان مصرفگرایی سیاسی پاسخگویان زن و مرد وجود دارد و زنان تمایل بیشتری به استفاده از مصرفگرایی سیاسی جهت تأثیرگذاری بر تصمیمات عمومی در جامعه دارند.
Machine summary:
cultural turn فعالیت های شهروندان عمدتا از «انواع مبتنی بر شهروند» (نظیر رأی دادن و فعالیـت حزبـی ) بـه سمت «انواع مبتنی بر علت » (نظیر امضای طومار، تظاهرات ، مصرف گرایی سیاسی ) حرکت کرده است و در بعد دوم ، یعنی محل بروز اقدامات ، نیز عمدة توجه مردم از «نهادهای داوطلبانة سنتی » (نظیر احزاب سیاسی ، اتحادیه ها و کلیساها) به سمت «جنبش های اجتماعی جدید و شبکه هـای حمایتی » (نظیر سازمان های زیست محیطی و بشردوستانه و مواردی از این قبیل ) معطوف شـده است [٢]؛ انواع جدیدی از مشارکت سیاسی که به نظر می رسد در سال های اخیر اهمیت سیاسی بیشتری به گذشته پیدا کرده اند.
عـلاوه بـر ایـن ، همـان گونـه کـه از ستون های آخر جدول ملاحظه می شود، اختلاف میانگین در سطح اطمینـان ٩٥درصـد در یـک طرف صفر قرار دارد که این امر نیز نشان می دهد تفاوت نمرة انگیزة مصـرف گرایـی سیاسـی دو گروه زنان و مردان در نمونة مطالعه شده واقعی است و زنان گرایش بیشـتری بـه مصـرف گرایـی سیاسی دارند.
عـلاوه بـر ایـن ، همـان گونـه کـه در ستون های آخر جدول ٤ ملاحظه می شود، اخـتلاف میـانگین در سـطح اطمینـان ٩٥درصـد در یک طرف صفر قرار دارد که این امر نیز نشان می دهـد تفـاوت نمـرة عـادت بـه مصـرف گرایـی سیاسی دو گروه زنان و مردان در نمونة مطالعه شده واقعـی اسـت و زنـان گـرایش بیشـتری بـه مصرف گرایی سیاسی دارند.
[21] Alleged Decline of Social Capital and Civic Engagement in Western Societies, British Journal of Political Science 34: PP 703-21.