Abstract:
در این مطالعه اثرات سیاست قیمتگذاری غیر متوازن بر سوختهای فسیلی به تفکیک مناطق مختلف در ایران مورد بررسی قرار میگیرد. به این منظور ابتدا نرخ بهینه مالیات بر کربن بر اساس میزان تمایل به پرداخت خانوارها برای گریز از آثار زیانبار آلودگی با استفاده از الگوی قیمت هدانیک محاسبه میشود و بر اساس مقادیر آن استانهای ایران در 8 منطقه طبقهبندی میشوند. پس از آن با شبیهسازی اثر مالیات بر آلودگی به میزان کربن موجود در سوختهای فسیلی و اعمال سیاست قیمتگذاری غیر متوازن، با استفاده از الگوی تعادل عمومی پویای منطقهای، آثار رفاهی و زیستمحیطی این سیاست در 31 دوره 10 ساله (1390-1700) بررسی میگردد. بر اساس نتایج تحقیق با اعمال سیاست قیمتگذاری غیر متوازن بر سوختهای فسیلی، سطح خسارتهای زیستمحیطی به واسطه انتشار آلودگی بر این حاملهای انرژی به طور معنیداری کاهش مییابد ولی تغییرات سطح رفاه خانوارها به لحاظ آماری معنیدار نمیباشد. بنابراین اعمال سیاست قیمتگذاری غیر متوازن بر سوختهای فسیلی جهت ارتقاء کیفیت محیط زیست توصیه میشود.
Machine summary:
به این منظور ابتدا نرخ بهینه مالیات بر کربن بر اساس میزان تمایل به پرداخت خانوارها برای گریز از آثار زیان بار آلودگی با استفاده از الگوی قیمت هدانیک محاسبه می شود و بر اساس مقادیر آن استان های ایران در ٨ منطقه طبقه بندی می شوند.
پس از آن با شبیه سازی اثر مالیات بر آلودگی به میزان کربن موجود در سوخت های فسیلی و اعمال سیاست قیمت گذاری غیر متوازن ، با استفاده از الگوی تعادل عمومی پویای منطقه ای ، آثار رفاهی و زیست محیطی این سیاست در ٣١ دوره ١٠ ساله (١٧٠٠-١٣٩٠) بررسی می گردد.
بر اساس نتایج تحقیق با اعمال سیاست قیمت گذاری غیر متوازن بر سوخت های فسیلی ، سطح خسارت های زیست محیطی به واسطه انتشار آلودگی بر این حامل های انرژی به طور معنی داری کاهش می یابد ولی تغییرات سطح رفاه خانوارها به لحاظ آماری معنی دار نمی باشد.
الگوی تعادل عمومی پویای منطقه ای ، آثار رفاهی و زیست محیطی ، قیمت گذاری غیر متوازن ، هزینه های آلودگی محیط زیست Keywords: Regional Dynamic General Equilibrium Model, Welfare and Environmental Impacts, Unbalance Pricing, Environmental Costs.
با توجه به اینکه هزینه فرصت تولید سوخت در مناطق مختلف ایران یکسان می باشد، در این تحقیق هزینه های خارجی مصرف سوخت های فسیلی به تفکیک مناطق مختلف محاسبه می شود و بعد از آن با در نظر گرفتن این هزینه ها، قیمت بهینه سوخت های فسیلی محاسبه شده و در نهایت آثار رفاهی و زیست محیطی اعمال این قیمت ها مورد بررسی قرار می گیرد.