Abstract:
زمینه و هدف: یکی از قویترین غرائز انسانی، غریزه جنسی است که با کجروی، تحریک و انحراف، میتواند در روح و روان کودک تاثیرات مخرب و پیامدهای ناگواری را دامن زند و منشا فساد، تباهی و بیماریهای روحی گردد، لیکن کودک به دلیل موقعیت و وضعیت سنی و آسیبپذیریاش، نیازمند بهرهمندی از حمایتها، تدابیر و سیاستهای پیشگیرانه در برابر آسیبهای جنسی است که این مهم در سایه تعالیم ارزشمند اسلام و مراقبت والدین، سرپرستان قانونی، مربیان و... تجلی مییابد. از این رو پژوهش پیش رو درصدد تبیین آن است که یک تربیت ایدهآل جنسی در اسلام بر چه مبانی و مستنداتی استوار است و در راستای حمایت از سلامت روحی کودک، قواعد و راهکارهای تامینکننده سلامت روحی و امنیت جنسی کدامند؟
مواد و روشها: در این مطالعه، با استفاده از روش توصیف و تحلیل مفهومی، برای پاسخ به پرسشهای پژوهش، از منابع و آموزههای اسلامی و دیدگاه فقیهان استفاده شده است.یافتهها: با عنایت و به کارگیری قواعد مهم، دستورالعملها و راهکارهای جامع مندرج در شریعت اسلام، مانند احترام به کرامت و عزت انسانی، مصلحتاندیشی، رفتار اعتدالگرایانه و نفی هر گونه تبعیض و تخریب، لزوم محبت و مهرورزی، جلب مشارکت و مسوولیتپذیری و استحکام پایههای معنوی، میتوان غریزه جنسی کودک را در مسیر صحیح و شایسته قرار داد. نتیجهگیری: بر پایه آموزههای اسلامی و دیدگاه فقیهان ضرورت دارد، از همان اوان کودکی و به تدریج، فضایل اخلاقی، حیا، عفت و غیرت در وجود طفل تقویت و پرورش یابد و غریزه جنسی تحت پرورش صحیح و کنترل واقع شود. همچنین باید قبل از بلوغ با نظارت و تربیت دینی عملا زمینه اختفای تمایل جنسی در محیطی سالم و عاری از هر گونه عوامل محرک، برای کودک فراهم شود که از انحرافات جنسی و به دنبال آن، آسیبها و نابهنجاریهایی همچون خودارضاعی، همجنسگرایی، انواع آزار جنسی و... پیشگیری به عمل آید و با رعایت این امور از سوی تمامی افراد و نهادهای مرتبط با کودک، میتوان نقش شایسته و کمک شایانی در حمایت و تامین امنیت جنسی او ایفا نمود.
Machine summary:
این باورند که به فرزند صغیر انسان تا زمانی که به سن تمیز ـ از این رو، غفلت و اهمال در تربیت کودکان میتواند سود و زیان خود را تشخیص میدهد ـ نرسیده است، »طفل« دربردارنده زیانها و خساراتی باشد که زندگی فردی و میگویند )طفل غیر ممیز( و بعد از آن به او »صبی« گفته اجتماعیشان را تحت تأثیر قرار میدهد، به گونهای که برخی میشود، البته به استناد تعریف مزبور برخی دیگر معتقدند که از این زیانها و خسارات به دنبال انحراف و ناهنجاری جنسی تا زمان محتلمشدن نیز مشمول همان نامگذاری واژه »طفل« حادث میشود و به آنها آسیب جنسی اطلاق میشود.
از که مورد آزار جنسی واقع میشوند نه تنها در معرض خطراتی این رو خداوند در هشدار به افرادی که در مسیر شهوات گام قرار میگیرد که سلامت و بهداشت جنسی ـ جسمی و حیات برمیدارند، در آیه شریفه ٢٧ سوره نساء میفرماید: »و خدا آنها را تهدید میکند، مانند حاملگیهای ناخواسته، سقط غیر میخواهد شما را ببخشد )و از آلودگی پاک نماید( اما آنها که پیرو شهواتند، میخواهند شما به کلی منحرف شوید« بدین از اصول اخلاق جنسی است که باعث میشود غریزه جنسی مفهوم که رفتارهای نابهنجار و آزادی های بیقید و شرط سرابی صورت لجام گسیخته به خود پیدا نکند و موجب آلودگی بیش نیست و نتیجه آن انحراف عظیم از مسیر خوشبختی و روحی انسان شود.
[Arabic] Dar al-Radi publications; No Date.
Qom: Nashr-e Beirut: Dar Ihya' al-Turath; 1982.
Qom: Scientific and Cultural of Jurisprudence and Law. Journal of Women Strategic Institute of Dar al-Hadith; 2008.
[Persian] Qom: Dar al-Hadith; 2014.
Qom: Dar al-Tafsir; 1995.