Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر تفکر بازاریابی سبز بر عملکرد سازمان و جذب مشتریان سبز(مطالعه موردی شعب فروشگاه های رفاه استان تهران ) انجام شد .روش تحقیق توصیفی پیمایشی بود .برای گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه ای و میدانی استفاده گردید .در روش میدانی از پرسشنامه عملکرد سازمانی، پرسشنامه بازاریابی سبز و پرسشنامه جذب مشتری استفاده شد .جامعه آماری پژوهش کلیه مشتریان فروشگاه رفاه بود که تعداد آنها نا مشخص بود و به همین دلیل بر اساس فرمول نمونه گیری برای جوامع نا مشخص و با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعداد ٤٧٠ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند .اطلاعات با نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت .یافته های پژوهش نشان داد که امیخته بازار یابی سبز (قیمت سبز ، تبلیغ و ترویج سبز ، مکان سبز و محصول سبز ) بر عملکرد سازمانی و جذب مشتریان ارزی تاثیر مثبت و معنا دار دارد .بنابر نتایج ، جذب مشتری و کسب رضایت مشتریان به منظور ارتقای سطح عملکرد از الویت های سازمان و به خصوص فروشگاه هاست و تلاش های بکارگیری آمیخته بازایابی سبز ، نیز به عنوان یک راهبرد اساسی در همین جهت است .
Machine summary:
يافته هاي پژوهش نشان داد که اميخته بازار يابي سبز (قيمت سبز ، تبليغ و ترويج سبز ، مکان سبز و محصول سبز ) بر عملکرد سازماني و جذب مشتريان ارزي تاثير مثبت و معنا دار دارد .
بنابر نتايج ، جذب مشتري و کسب رضايت مشتريان به منظور ارتقاي سطح عملکرد از الويت هاي سازمان و به خصوص فروشگاه هاست و تلاش هاي بکارگيري آميخته بازايابي سبز ، نيز به عنوان يک راهبرد اساسي در همين جهت است .
تفکر بازاريابي سبز، قيمت سبز، تبليغ سبز، مکان سبز، محصول سبز، عملکرد سازماني و جذب مشتريان سبز مقدمه فروشگاه هاي بزرگ رفاه از موارد تأثيرگذار در توسعه اقتصادي هر کشور محسوب مي شود .
قيمت سبز جذب مشتريان آميخته تبليغ سبز بازاريابي سبز مکان سبز عملکرد سازماني محصول سبز شکل :١ مدل مفهومي پژوهش روش پژوهش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردي و از لحاظ ماهيت و روش توصيفي از نوع پيمايشي است جامعه آماري پژوهش حاضر کليه مشتريان شعبه هاي فروشگاه رفاه استان تهران است که تعداد آنها نامحدود است .
بر اساس اين فرضيه که تبليغ سبز بر عملکرد سازماني فروشگاه هاي رفاه تأثير مثبت و معنادار دارد، پيشنهاد مي شود، فروشگاه براي مشتريان خود تبليغاتي که در زمينه ترويج اطلاعات زيست محيطي واقعي باشد، به مشتريان ارائه دهند.
بر اساس اين فرضيه که قيمت سبز بر جذب مشتريان فروشگاه هاي رفاه تأثير مثبت و معنادار دارد، بايد گفت ، جذب مشتري و کسب رضايت مشتريان به منظور ارتقاي سطح عملکرد از اولويت هاي سازمان و به خصوص فروشگاه است ، لذا پيشنهاد مي شود، فروشگاه مؤلفه هاي آميخته بازاريابي سبز را در جهت اين هدف به کار بگيرد.