Abstract:
ﻫﺪف از اﻧﺠﺎم اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ ﺑﺮﻧﺪ ﺑﺎﺷﮕﺎه ﻓﻮﻻد ﺧﻮزﺳﺘﺎن ﺑﻮد. ﺷﻮرای راﻫﺒﺮدی اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻣﺘﺸﮑﻞ از 15 ﻧﻔﺮ از ﻣﺪﯾﺮان ارﺷﺪ ﺑﺎﺷﮕﺎه ﺑﻮد. ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﮔﺮدآوری دادهﻫﺎ، از ﭘﺮﺳﺶﻧﺎﻣﻪی ﺗﺪاﻋﯿﺎت ﺑﺮﻧﺪ راس (2006) اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. رواﯾﯽ ﭘﺮﺳﺶﻧﺎﻣﻪ ﺑﺎ ﻧﻈﺮ 10 ﺗﻦ از اﺳﺎﺗﯿﺪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ورزﺷﯽ ﺗﺄﯾﯿﺪ ﺷﺪ و ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ آن ﺑﺎ روش آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ 0/85 ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪ. ﺑﺮای ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎ از آزﻣﻮن دوﺟﻤﻠﻪای و ﻓﺮﯾﺪﻣﻦ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻣﺸﺘﻤﻞ ﺑﺮ 53 ﮔﻮﯾﻪ در زﻣﯿﻨﻪ ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﻮتﻫﺎ، ﺿﻌﻒﻫﺎ، ﻓﺮﺻﺖﻫﺎ، ﺗﻬﺪﯾﺪﻫﺎ ﺑﺮﻧﺪ ﺑﺎﺷﮕﺎه ﻓﻮﻻد ﺧﻮزﺳﺘﺎن ﺑﻮد. ﭘﺲ از ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻗﻮتﻫﺎ، ﺿﻌﻒﻫﺎ، ﻓﺮﺻﺖﻫﺎ، ﺗﻬﺪﯾﺪﻫﺎ و ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﺎﺗﺮﯾﺲ ارزﯾﺎﺑﯽ ﻫﺮﯾﮏ از ﻋﻮاﻣﻞ داﺧﻠﯽ و ﺧﺎرﺟﯽ ﺑﺮﻧﺪ ﺑﺎﺷﮕﺎه ﻓﻮﻻد ﺧﻮزﺳﺘﺎن، ﻣﺤﺮز ﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﺎﺷﮕﺎه ﻓﻮﻻد ﺧﻮزﺳﺘﺎن در زﻣﯿﻨ ﺑﺮﻧﺪ در ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ IV ﻗﺮار دارد ﮐﻪ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ﺑﺮای ﯾﮏ ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽﺷﻮد و ﺑﺎﯾﺪ ازراﻫﺒﺮد (رﺷﺪ ﺳﺎﺧﺖ) اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﺪ.
The purpose of this research was determination Strategic Brand Positioning Foolad Khuzestan club. Strategic
council composed of 15 managers of the club. In order to collect the data, the questionnaire of Roos's
association’s brand (2006) was used. Its validity was confirmed by 10 professors of sports management and
reliability by Cronbach's alpha for the team vary from 0.85 respectively. To analyze the data, Freedman and
binomial tests were used. The questionnaire included 53 items about the strengths, weaknesses, opportunities,
threats and evaluation matrix of internal and external factors of Foolad Khuzestan club brand, confirmed that in
the field of brand the Foolad Khuzestan is in the IV position that is the best position for an organization and
should be the strategy (growth and development) use.
Machine summary:
"جدول ٦: ماتریس ارزیابی درونی عوامل درونی عنوان عامل وزن رتبه نمره نقاط قوت تلاش مدیریت باشگاه برای موفقیت باشگاه 0/05 4 0/20 باشگاه از نقاط قوت و ضعفش اطلاع دارد 0/1 3 0/3 عملکرد تیم های باشگاه 0/1 4 0/4 میزان وفاداری باشگاه به هواداران 0/04 3 0/12 کیفیت تیم های باشگاه 0/2 4 0/8 باشگاه برای مقابله با حریفان آمادگی دارد 0/04 4 0/16 دنبال کردن منظم بازیها توسط هواداران 0/05 3 0/15 میزان برد در بازیهای تیم های باشگاه 0/05 4 0/2 وضعیت جام هایی که باشگاه کسب کرده است 0/05 3 0/15 باشگاه با باشگاه ها و شرکت های خارجی مذاکره دارد 0/04 3 0/12 نقاط ضعف میزان تعامل هواداران در حین مسابقه کم میباشد.
Stability Strategies 7 / شکل ١: ماتریس عوامل داخلی و خارجی ٤- بحث و نتیجه گیری یافته های پژوهش نشان میدهد که وضعیت موجود باشگاه فولاد خوزستان در زمینه برند دارای قوت هاییست همانطور که در جدول ٢ ملاحضه میشود،١٠ قوت برای برند این باشگاه وجود دارد.
نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد، برند باشگاه فولاد خوزستان دارای فرصت هایی همچون آمادگی حریفان برای مقابله با باشگاه کم است ، رقیبان از نقاط ضعف و قوت باشگاه شناخت ندارند، مذاکره رقیبان با باشگاه ها و شرکت های خارجی کم است و ارائه مواد غذایی در ورزشگاه ها توسط رقبا صورت نمیگیرد."