Abstract:
خانواده کوچک ترین واحد اجتماعی است که با پیوند ازدواج شکل گرفته، تبدیل به کانون مهر و محبت، انس و الفت، صفا و صمیمیت و محل پرورش نسل و بقای آن می شود. خانواده رسالت تربیت اجتماعی، عقلایی، جسمانی و عاطفی یکایک افراد هر اجتماع را برعهده دارد.
بدیهی است هر قدر بنیاد خانواده از انسجام و استحکام بیشتری برخوردار باشد، استحکام و پایداری جامعه بیشتر خواهد بود. از این رو، شریعت اسلام، عنایتی ویژه به تحکیم بنیاد خانواده دارد و اساس آن را بر پایه های سالم و محکمی بنا می نهد، تا نهال زندگی در آن شکوفا گردیده و سایه الفت بر آن گسترده و سرشار از محبت شود.
در جامعه امروزی نیز ایجاد روابط صحیح و سازنده بین همسران موجب تحکیم بنیان خانواده می گردد و سعادت و تعالی دیگر اعضا را تضمین می کند. این پژوهش با تاسی از قرآن که پیامبر را الگوی حسنه معرفی کرده است، یکی از ابعاد مهم زندگی پیامبر(ص) یعنی همسرگزینی و تعدد زوجات و چگونگی رفتار ایشان با همسران خویش را در محیط خانواده را بررسی نموده و شاخصه های رفتاری پیامبر با خانواده خود را واکاوی می نماید.
Machine summary:
"» (عـاملی ، ١٤١٤ق ، ج ٢٠،ص ٢٣) از ویژگی های پیامبر نیز رعایت روحیات همسرانش و ابراز علاقه به تمـامی آنـان مناسب با شأن هر یک بود؛ به گونة که هیچ یک از ایشان احساس نمی کـرد دیگـری محبوب تر از او نزد پیامبر است ؛ او هنگام مواجهه با «ام سلمه » که دارای فرزندانی بود و بچه هایش را نیز بسیار دوست می داشت ، احوال آنان را می پرسید و بـر آنـان اسم جدیدی می گذاشت که نشانة اعتنای پیامبر به آنان بود؛ مثلا او دختـر کـوچکی داشت که نامش «زینب » بود و پیـامبر او را «زنـاب » صـدا زده و مـی پرسـیدند: «زناب » کجاست ؟ (ابن سعد، ۱۴۱۰ق ، ج ۸،ص ۷۲) یا هنگامی که در حجة الوداع شتر صفیه از رفتن ایستاد و او از شدت ناراحتی گریست ، پیامبر با دست خود اشک های او را پاک کرد، وی را دلداری داد و فرمود قافله همان جا فـرود آیـد، در حـالی کـه قصد فرود آمدن در آن مکان را نداشت .
(مجلسی ، ۱۴۰۳ق ،ج ۲۲،ص ۲۲۸) یا هنگامی که حفصه ، از بودن پیـامبر اکـرم بـا ماریه برآشفته گردید و نزاع به پا کرد و مشکلات فـراوان بـه وجـود آورد (همـان ،ج ۲۲،ص ۲۲۹)، به او نفرمود: تو چنین حقی نداری ؛ زیرا خـودت در آن روزی کـه مـن طبق فرمان خداوند، تو و سایر همسرانم را بین ماندن و با زندگی ساده سـاختن ، و یـا طلاق گرفتن مخیر ساختم (احزاب : ۲۸و۲۹)، اولی را اختیار کردی !و یا نفرمود: قـرآن به من اختیار داده که نوبت هر کدام از زنان را خواستم ، به تأخیر بیندازم و هر کـدام را خواستم ، مقدم بدارم (احزاب : ۵۱)، بلکه حضرت بدون استفاده از حق قانونی خود و یا اشاره به ناسازگاری های برخی همسران ، از تمـامی ایـن امـور بـا کمـال بزرگـواری گذشت ."