Abstract:
در مورد آگاهی پیامبر از مسیحیت و ارتباط او با مسیحیان قبل از بعثت روایت های روشنی وجود ندارد. سیره نویسان نیز روایات قابل توجهی ذکر نکرده اند اما بعد از بعثت، الگوهای رفتار با اهل رفتار با اهل کتاب در آیه 29 سوره توبه مشخص شد. پیامبر نیز طبق این آیه با پیروان اهل کتاب در صورت عدم گرایش به اسلام پیمان منعقد و در قبال برخورداری از حمایت حکومت اسلامی جزیه بر آنان مقرر کرد. در حالی که شروط دیگری در قرآن برای سکونت آنان در دارالاسلام ذکر نشده است. واکنش مسیحیان جزیرة العرب بعد از ظهور اسلام در برابر پیامبر به صورت 1-موضع گیری خصمانه2-پذیرش اسلام 3-پذیرش نظام ذمّه بود. از ین روی در مقاله حاضر سیره پیامبر در برخورد با مسیحیان و واکنش آنان در برابر پیامبر مورد مطالعه قرار گرفته است.
Machine summary:
"نصاری اگرچه به خاطر اعتقاد به تثلیث و الوهیت دادن به عیسی مورد نقد واقع شـدهانـد ولی در قرآن چهرة محبوبتری از یهودیان دارند و در سورة مائده به عنـوان بهتـرین دوسـتان مسلمانان معرفی می شوند:« همانا دشمن ترین مردم نسبت بـه مسـلمانان، یهـود و مشـرکان را می یابی و مهربانترین کسان نسبت به آنان که ایمان آوردهاند کسانی را می یابی که مـی گوینـد ما نصرانی هستیم زیرا بعضی از ایشان کشیشان و راهبان هستند و آنها سروری نمـی جوینـد چون آنچه را که بر پیامبر نازل شده بشنوند و حقیقت را دریابنـد، چشمانشـان پـر از اشـک می شود و می گویند ای پروردگار، مـا ایمـان آوردیـم مـا را نیـز در زمـرة شـهادتدهنـدگان بنویس »٣.
بعید به نظر می رسد که گزارش ابن سعد صحت داشته باشـد زیـرا قبیلـة تغلب تنها بعد از فتح بلاد جزیره در زمان خلافت عمربن خطاب راضی به مذاکره با حکومت اسلامی شد و خلاف آنچه که ابن سعد می گوید قبیلة تغلب نظام اهل ذمه را نپذیرفتند زیـرا افراد ایـن قبیلـه پرداخـت جزیـه را نـوعی تحقیـر بـرای خـود مـی دانسـتند بـه همـین دلیـل 3 عمربن خطاب از مسیحیان تغلب به جای جزیه زکات مضاعف دریافت کرد .
اما بعد از ظهور اسلام طبـق آیـة ٢٩ سورة توبه پیامبر با پیروان اهل کتاب در صورت عـدم گـرایش بـه اسـلام پیمـانی «ذمـه » منعقد کرد و در قبال برخورداری از حمایت حکومت اسلامی مالیات سرانه ای به نام جزیـه از ١."