Abstract:
بررسی درسها و فرامین قرآن در حوزه ارتباطات انسانی به ویژه در زمینه فعالیتهای رسانهای و تعامل رسانهها با مخاطبان، از جمله مواردی است که کمتر به آن پرداخته شدهاست و نسخه دقیقی درباره شیوههای رفتاری رسانه وجود ندارد. در تحقیق حاضر تلاش شدهاست به بیان دستورالعمل قرآن درباره حقیقت گویی و لزوم مراعات دقیق آن در امر ارائه پیام از سوی رسانهها پرداخته شود.
قرآن همه پیام آورانش را به حقگویی و دوری از خیانت در امانت (پیام) توصیه کرده است و مصلحت اندیشیهای بیمورد را درست نمیداند. کلام خدا و همه رسولانش بر حق استوار است و از این آموزه حتی برای رضایت عدهای و همراه شدن آنها با دین خدا، کوتاه نمیآیند. رسانهها و صاحبانشان نباید به خاطر مصالح شخصی و گروهی و ترس از خدشهدار شدن موقعیت ظاهری اجتماعی ـ سیاسی خود از گفتن حق چشم بپوشند و طبق هوا و هوس مردم یا گروهی خاص سخن بگویند.
Machine summary:
در تفسیر نمونه چنین می خوانیم : [این آیه ] اشاره به دلیل پیروزی اسلام بر همه ادیان جهان است زیـرا هنگـامی کـه محتوای دعوت پیامبر(ص ) هدایت بود و عقل در هر مورد به آن گواهی داد و نیـز هنگامی که اصول و فروعش موافق حق و طرفدار حق و خواهان حق بـود، چنـین آئینی طبعا بر همه آئین های جهان پیروز مـی گـردد.
» (یونس /٨٢) خداوند مثال هایی برای روشن شدن ذهن مخاطبان می آورد و بعد تأکید می کنـد کـه به این دلیل مؤمنان به خدا ایمان می آورند و پیام حق بر آنها تأثیر می گذارد که کلامـش حق است : «...
طباطبایی (١٣٧٤) در تفسیر المیزان دربـاره حـق گرایـی و تعهـد بـه حقیقـت میـان رسولان می نویسد: انبیاء(ع ) باید خودشان در دعوت به حق مجهز به حق و بر کنار از باطل باشند و از هر چیزی که مایه گمراهی است بپرهیزند، چه موافق میل مردم باشد و چه نباشد و چه باعث طوع و رغبت آنان شود و چه مایـه کراهـت و ناخوشیـشان ، عـلاوه بـر این که از ناحیه خدای تعالی هم به منظور نصرت حق شدیدترین نهی و بلیـغ تـرین تحذیر برای انبیای گرامش حتی از پیروی زبانی و عملی باطل صـادر شـده اسـت ، چون معلوم است که باطل چه در طریق حق واقع شـود و چـه در غیـر آن ، باطـل است و دعوت به حق با تجویز باطل جمع نمی شود، اگر چه ایـن باطـل در طریـق حق باشد، آری ، حقی که باطل کسی ، بـه آن هـدایت کنـد حـق از جمیـع جهـات نیست .