Abstract:
اﻣﺮوزه ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ از ﻧﻈﺮ ﻋﻤﻠﯿﺎﺗﯽ و اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮑﯽ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ای ﻋﻤﻞ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﺑﺎ ﭼﺎﻟﺶ ﻫﺎی دﻧﯿﺎی اﻣﺮوز و ﻓﺮدا روﺑﻪ رو ﺷﻮﻧﺪ. ﻗﻠﻤﺮو ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﻫﺎی ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ و درﻣﺎﻧﯽ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺣﺴﺎﺳﯿﺖ ﺟﺎﯾﮕﺎه ﺑﻪ ﻧﻮﻋﯽ از ﺳﯿﺴﺘﻢ ارزﯾﺎﺑﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻧﯿﺎز دارﻧﺪ ﺗﺎ ﮐﺎراﯾﯽ و اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎ، ﻓﺮآﯾﻨﺪﻫﺎ و ﻧﯿﺮوی اﻧﺴﺎﻧﯽ ﺧﻮد را ﺑﺴﻨﺠﻨﺪ. ﺑﺮای ﺑﻘﺎ در ﭼﻨﯿﻦ ﺷﺮاﯾﻄﯽ، ارزﯾﺎﺑﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﻧﻘﺶ ﻣﺆﺛﺮی در ﻓﺮاﻫﻢ آوردن ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺧﺪﻣﺎت داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ﻫﺪف اﺻﻠﯽ از اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﺮرﺳﯽ ﺷﮑﺎف ﺑﯿﻦ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻣﻮﺟﻮد و ﻣﻄﻠﻮب ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎن ﻣﯿﻼد ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﯾﮑﯽ از ﺟﺎﻣﻊ ﺗﺮﯾﻦ و ﺟﺪﯾﺪﺗﺮﯾﻦ روش ﻫﺎی ﺳﻨﺠﺶ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺑﺎ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ، ﮐﺎرت اﻣﺘﯿﺎزی ﻣﺘﻮازن ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. اﯾﻦ ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﺑﺎ دﯾﺪﮔﺎه ﯾﮑﭙﺎرﭼﻪ ودﻗﯿﻖ ﺑﻪ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ، ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ ﭼﺎرﭼﻮب ﺑﺮای ارزﯾﺎﺑﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻣﻨﺎﺳﺐ و ﺟﺎﻣﻊ، ﺗﻮﺳﻌﻪ ﯾﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ. روش ﮔﺮدآوری داده ﻫﺎ، ﻣﯿﺪاﻧﯽ و از ﻃﺮﯾﻖ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺑﻮده اﺳﺖ. ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﻔﺎوت ﺑﯿﻦ دو ﻣﺘﻐﯿﺮ واﺑﺴﺘﻪ و ﻧﯿﺰ ﺑﺮای ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻫﺎی ﺟﻔﺘﯽ ﯾﺎ واﺑﺴﺘﻪ از آزﻣﻮن t و ﺑﺮای رﺗﺒﻪ ﺑﻨﺪی ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎ از آزﻣﻮن ﻧﺎﭘﺎراﻣﺘﺮی ﻓﺮﯾﺪﻣﻦ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ ی آﻣﺎری ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﺪﯾﺮان، ﻣﻌﺎوﻧﯿﻦ، روﺳﺎ و ﭘﺮﺳﻨﻞ ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎن ﻣﯿﻼد ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. اﻧﺪازه ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻧﻬﺎﯾﯽ 112 ﻧﻔﺮ ﺑﻮده اﺳﺖ. در ﺧﺼﻮص ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻓﺮﺿﯿﻪ ﻫﺎی ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻣﻼﺣﻈﻪ ﺷﺪ، ﺑﻪ ﺟﺰ در ﺑﻌﺪ ﻣﺎﻟﯽ، ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎداری ﺑﯿﻦ اﺑﻌﺎد ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻣﻄﻠﻮب و ﻓﻌﻠﯽ وﺟﻮد دارد. ﺑﻪ ﺑﯿﺎن دﯾﮕﺮ ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎن ﻣﯿﻼد در زﻣﯿﻨﻪ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻓﻌﻠﯽ ﺗﻨﻬﺎ در ﺑﻌﺪ ﻣﺎﻟﯽ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﻌﻨﺎدار ﻣﻮﻓﻖ ﺑﻮده اﻧﺪ و در ﺳﺎﯾﺮ اﺑﻌﺎد، ﻋﻤﻠﮑﺮدی در ﺣﺪ ﻣﺘﻮﺳﻂ داﺷﺘﻪ اﺳﺖ. رﺗﺒﻪ ﻫﺎی اول ﺗﺎ ﭼﻬﺎرم ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻣﻄﻠﻮب ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﺑﻪ رﺿﺎﯾﺖ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن، رﺷﺪ و ﯾﺎدﮔﯿﺮی، ﻓﺮآﯾﻨﺪﻫﺎی داﺧﻠﯽ و ﺑﻌﺪ ﻣﺎﻟﯽ، اﺧﺘﺼﺎص ﯾﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ، در ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ در ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻓﻌﻠﯽ ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﺑﻪ ﺑﻌﺪ ﻣﺎﻟﯽ، رﺿﺎﯾﺖ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن، رﺷﺪ و ﯾﺎدﮔﯿﺮی و ﻓﺮآﯾﻨﺪﻫﺎی داﺧﻠﯽ اﺧﺘﺼﺎص ﯾﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ. در ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ دو ﺟﺪول رﺗﺒﻪ ﺑﻨﺪی در اﺑﻌﺎد ﻣﻄﻠﻮب و ﻓﻌﻠﯽ ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎن ﻣﯿﻼد ﺑﻪ آﻧﭽﻪ ﮐﻪ از ﻟﺤﺎظ ﻣﺎﻟﯽ ﻣﻮرد اﻧﺘﻈﺎرش ﺑﻮد دﺳﺖ ﯾﺎﻓﺘﻪ وﻟﯽ در ﺳﺎﯾﺮ اﺑﻌﺎد ﮐﺎرت اﻣﺘﯿﺎزی ﻣﺘﻮازن از ﺳﻄﺢ ﻣﻄﻠﻮب ﻓﺎﺻﻠﻪ دارد.
Today, organizations must be able to act in terms of operational and strategic way to face the challenges of today
and tomorrow. Due to the sensitive sphere of health care they need some kind of performance appraisal system
effectiveness and efficiency of programs, processes and measure their human resources. To survive in such
conditions, performance evaluation can play a key role in providing quality services.
The main purpose of this study was to evaluate the gap between current and desired performance is Milad
Hospital. One of the most comprehensive and comparable methods of performance measurement is balanced
scorecard. This process is integrated with precise view of organizational performance, as an appropriate and
comprehensive framework for evaluating performance have been developed. Methods of data collection, field
and through questionnaires. To evaluate the difference between variable and paired samples t-test or affiliates
and Friedman nonparametric test was used to rank variables. The study consisted of managers, assistants,
directors and staff is BC. The final sample size was 112 people.
The analysis of results was observed hypotheses, except in the financial aspect, there is a significant difference
between the current size and performance. Respectively ranked first to fourth optimal performance in customer
satisfaction, learning and development, internal processes and financial dimension, dedicated, while in current
performance by the financial perspective, customer satisfaction, internal processes and learning and development
Machine summary:
"(محمدی و دیگران ، ١٣٨١) در پژوهشی توسط خانم مریم رضائی (١٣٩٣) نیز در مقاله ای تحت عنوان بررسی شکاف بین عملکرد موجود و مطلوب ابعاد کارت امتیازی متوازن در شرکت ملی صنایع مس سرچشمه به پژوهش در این زمینه پرداخته و با استفاده از سنجه های مالی و غیر مالی در کارت امتیازی متوازن پس از انجام آزمون t و رتبه بندی شاخصه های ارزیابی انجام گردید و نتایج حاصل از این پژوهش این نکته بود که شرکت ملی صنایع مس سرچشمه نتوانسته است عملکرد مطلوب ابعاد سیستم کارت امتیازی متوازن را پوشش دهد و از نظر رتبه بندی در عملکرد فعلی بعد مالی بیشترین رتبه را در بعد رشد و یادگیری کمترین رتبه را به خود اختصاص داده اند همچنین در عملکرد مطلوب بعد رشد و یادگیری بیشترین رتبه و بعد مالی کمترین رتبه را داراست .
- یافته های پژوهش فرضیه اصلی بین عملکرد مطلوب و عملکرد فعلی بیمارستان میلاد تفاوت وجود دارد؟ برای آزمون این فرضیه با توجه به وابسته بودن اندازه ها به گروه مورد مطالعه ، فرضیه های صفر و مقابل به صورت زیر طرح و آزمون t برای نمونه های جفتی (وابسته ) مورد استفاده قرار گرفته است .
112 The Gap between Current and Desired Performance Evaluation System of Balanced Scorecard in Specialty and Subspecialty Tehran's Milad Hospital Ayoub Jahanian*1, Mohsen Hamidian 2, Negar Khosravipour3, Heidar Azizi 4 1.
The main purpose of this study was to evaluate the gap between current and desired performance is Milad Hospital."