Abstract:
تلویزیون های آموزشی برای رفع نیازهای آموزشی استفاده کنندگان، به تهیه و تولید برنامه های آموزشی می پردازند. نکته ی مورد توجه در این شبکه ها این است که تهیه هر برنامه ی آموشی با محتوای دروس همخوانی داشته باشد تا رضایت فراگیران فراهم آید. تحقیق پیش رو با این هدف انجام شده است که برنامه های آموزشی دروس فراگیر شبکه ی آموزش سیما تا چه اندازه توانسته بر موفقیت تحصیلی فراگیران در رشته های علوم رایانه و علوم تربیتی دانشگاه پیام نور مرکز شهر ری تاثیر بگذارند. روش اجرای تحقیق، پیمایش بوده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که بیش از 60 درصد فراگیران در دو رشته ی مذکور از برنامه های آموزشی شبکه ی آموزش سیما استفاده کرده اند. بر اساس این نتایج و آزمون فرضیه، رابطه ی معناداری بین تماشای برنامه های شبکه ی آموزش و موفقیت تحصیلی فراگیران وجود دارد. همچنین اگر در برنامه های آموزشی به عنصر جذابیت توجه شود، این موفقیت افزایش می یابد.
Machine summary:
"بنا بر این سئوال اصلی تحقیق این است که آیا پخش برنامه هـای آموزشـی از شـبکۀ آموزش سیما در موفقیت تحصیلی دانشجویان مؤثر است ؟ سئوال اول پژوهش : میـزان تـأثیر جـذابیت و گیرایـی برنامـۀ آموزشـی در موفقیـت تحصیلی چگونه است ؟ سئوال دوم پژوهش : میزان تأثیر قابل فهم بودن محتوای برنامۀ آموزشـی در موفقیـت تحصیلی چگونه است ؟ سئوال سوم پژوهش : میزان تأثیر مطابقت محتوای برنامۀ آموزشی بـا محتـوای کتـب درسی فراگیر و موفقیت تحصیلی چگونه است ؟ سئوال چهارم پژوهش : میزان تأثیر تناسب زمـان پخـش برنامـۀ آموزشـی بـا اوقـات فراغت فراگیران در موفقیت تحصیلی چگونه است ؟ سئوال پنجم پژوهش : میزان تأثیر پخـش مـنظم برنامـۀ آموزشـی شـبکۀ آمـوزش بـا موفقیت تحصیلی چگونه است ؟ فرضیۀ اصلی تحقیق : بین تماشای برنامه های آموزشی شبکۀ آموزش سیما با موفقیت تحصیلی رابطه وجود دارد.
به لحاظ اینکه پخش برنامه های آموزشی دروس فراگیـر شـبکۀ آموزش برای دانشپذیران دانشگاه پیام نـور از سـال تحصـیلی ٨٢ آغـاز شـده و هـدف تحقیق ، مطالعۀ تأثیر تماشای برنامـه هـای آموزشـی پخـش شـده از شـبکۀ آمـوزش بـر موفقیت تحصیلی دانشپذیران است ، از این رو پذیرفته شـدگان دو رشـتۀ رایانـه و علـوم تربیتی در یک دورة آموزشی به عنوان نمونۀ تحقیق انتخاب شدند که در مجمـوع تعـداد ١١٦ نفر را شامل می شود.
ج ) در ارتباط با فرض مطابقت محتوای برنامه های آموزشی سیما بـا محتـوای کتـب درسی در موفقیت تحصیلی فراگیـران ، بایـد گفـت بـا وجـود ایـن کـه فـرض دربـارة دانشجویان (فراگیران ) رشتۀرایانه رد شده و فقط در ارتباط بـا فراگیـران علـوم تربیتـی تأیید شده و چون آمارة آزمون (١/٢١= Z) در ناحیه H٠ قرار گرفته است ، پـس فـرض صفر در سطح اطمینان ٩٠ درصد پذیرفته می شود و می توان نتیجه گرفت که بین این دو متغیر رابطه وجود دارد."